Szukaj radców prawnych w twojej miejscowości

Polecani radcy prawni w mieście Poznań

Przejdź do wyszukiwarki

MG Legal

61-853 Poznań

Radåsveien 15B, 8803

  • Odpowiedzi na pytania
  • Publikacje

Prowadzę spółkę z o.o. i chciałabym zatrudnić obcokrajowca spoza UE, a konkretnie z Pakistanu, gdyż w związku z działalnością spółki potrzebujemy specjalistę z tego kraju. Mam przygotowany opis stanowiska oraz konkretną osobę, którą chciałabym zatrudnić. Jednak nie wiem, jaki rodzaj umowy zastosować w związku z obowiązkami tej osoby. Firma jeszcze nie zarabia, dlatego zależy mi na minimalnych kosztach na początek (umowa zlecenie lub o dzieło). Ponadto zależałoby mi na poradzie dotyczącej szczegółów umowy (w tym wysokość wynagrodzenia), a także krok po kroku jak wygląda proces zatrudnienia obcokrajowca z Pakistanu. Podejrzewam, że będzie potrzebna dłuższa konsultacja, więc prosiłabym także o podanie jej kosztu.

Aby można było mówić o powierzeniu legalnego wykonywania pracy cudzoziemcowi, należy spełnić szereg warunków. Od obywatela państwa spoza Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii (czyli tzw. kraju trzeciego) wymagamy legalnego pobytu na terytorium Polski w formie uprawniającej do wykonywania pracy oraz zezwolenia na pracę. Można legalnie powierzyć pracę cudzoziemcowi z państwa trzeciego, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki: • pracodawca uzyska zezwolenie na pracę dla danego cudzoziemca (ewentualnie zezwolenie na pracę sezonową), inna możliwość to uzyskanie przez samego cudzoziemca zezwolenia na pobyt czasowy i pracę (tzw. zezwolenia jednolitego); • cudzoziemiec legalnie przebywa na terytorium Polski, tzn. posiada odpowiednie dokumenty pobytowe (np. wizę lub kartę pobytu); • podstawa pobytu cudzoziemca na terytorium Polski pozwala mu na wykonywanie pracy (nie jest to np. wiza turystyczna lub inny dokument wykluczający podjęcie pracy); • wykonywanie pracy przez cudzoziemca nie może odbywać się na innych warunkach lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę lub zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę (w przypadku zezwolenia na pracę wyjątkowo można powierzyć cudzoziemcowi pracę o innym charakterze lub na innym stanowisku na okresy łącznie nieprzekraczające 30 dni w roku kalendarzowym – pod warunkiem powiadomienia o tym w terminie 7 dni, w formie pisemnej wojewody, który wydał zezwolenie na pracę). • W określonych przypadkach cudzoziemiec jest zwolniony z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę. Dotyczy to np. cudzoziemców: •posiadających w Rzeczypospolitej Polskiej: status uchodźcy, ochronę uzupełniającą, zgodę na pobyt ze względów humanitarnych, zgodę na pobyt tolerowany, zezwolenie na pobyt stały lub zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE; •mających ważną Kartę Polaka; •będących małżonkami obywatela polskiego, jeżeli posiadają zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z zawarciem małżeństwa; •będących studentami studiów stacjonarnych odbywanych w RP lub absolwentami takich studiów stacjonarnych; •posiadających status absolwenta polskiej szkoły ponadgimnazjalnej (ponadpodstawowej), np. liceum, technikum lub szkoły policealnej. Jeśli cudzoziemiec zamierza przebywać i pracować w Polsce powyżej 3 miesięcy, może on starać się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę (tzw. zezwolenia jednolitego). Wydanie takiego zezwolenia odbywa się w ramach jednego postępowania administracyjnego i – na podstawie jednego dokumentu – uprawnia cudzoziemca zarówno do pobytu, jak i do pracy w Polsce. W takim przypadku cudzoziemiec nie musi odrębnie ubiegać się o zezwolenie na pobyt (np. wizę), a pracodawca – o zezwolenie na pracę. Obowiązujące przepisy przyjmują zasadę, że dokument pobytowy odpowiedni do wykonywania pracy (wraz z zezwoleniem na pracę, jeśli w danym przypadku jest ono wymagane) stanowi każda wiza wydana przez polskie organy (typu „C” – wiza Schengen, krótkoterminowa lub typu „D” – wiza krajowa, długoterminowa), niezależnie od celu jej wydania oraz każde zezwolenie na pobyt czasowy, z wyjątkiem wiz i zezwoleń wskazanych w przepisach jako wykluczające podjęcie pracy (wymieniono je poniżej). Cudzoziemiec nie może legalnie pracować, gdy przebywa w Polsce na podstawie: • polskiej wizy, której cel wydania został oznaczony symbolem: • „01” – cel turystyczny, • „20” – korzystanie z ochrony czasowej, • zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego ze względu na okoliczności wymagające krótkotrwałego pobytu cudzoziemca na terytorium RP (art. 181 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach). • Pracodawca jest zobowiązany żądać od cudzoziemca przedstawienia przed rozpoczęciem pracy ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski i przechowywać kopię tego dokumentu: w przypadku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w aktach osobowych pracownika, na zasadach i przez okres obowiązkowego przechowywania tych akt; w razie zawarcia z cudzoziemcem umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia lub umowy o dzieło) – przez cały okres wykonywania pracy przez cudzoziemca. • Podstawą pobytu cudzoziemca, który wykonuje pracę na terytorium Polski, może być także ruch bezwizowy. Cudzoziemcy będący obywatelami określonych krajów mogą korzystać z ruchu bezwizowego (tzn. przekraczać granice bez konieczności uzyskania wizy lub innego dokumentu pobytowego) przy wjeździe na terytorium państw obszaru Schengen, w tym również Polski. Przywilej ten obejmuje m.in. obywateli Ukrainy, Mołdawii i Gruzji, ale tylko takich, którzy posiadają paszport biometryczny, wydany zgodnie z normami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Okres, w którym cudzoziemiec może skorzystać z pobytu na podstawie ruchu bezwizowego, to 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu – liczy się tu łączny okres przebywania danego cudzoziemca na terytorium wszystkich państw strefy Schengen. Po upływie tego czasu cudzoziemiec, który chce nadal przebywać i wykonywać pracę w Polsce, ma obowiązek posiadać stosowny dokument pobytowy, np. odpowiednią wizę lub zezwolenie na pobyt czasowy. Wykonywanie pracy przez cudzoziemca może odbywać się zarówno na podstawie przepisów kodeksu pracy, jak również kodeksu cywilnego, tj. w ramach: umowy o pracę, pracy tymczasowej, umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług lub umowy o dzieło. Wybrana forma umowy musi odpowiadać charakterowi wykonywanej pracy. Jeśli praca cudzoziemca ma cechy charakterystyczne dla stosunku pracy (tzn. odbywa się ona pod kierownictwem pracodawcy oraz w wyznaczonym przez niego miejscu i czasie), nie jest dopuszczalne stosowanie umów cywilnoprawnych. Umowę z cudzoziemcem (zarówno umowę o pracę, jak i cywilnoprawną) należy zawrzeć w formie pisemnej – przed rozpoczęciem pracy przez daną osobę. Przed podpisaniem umowy trzeba przedstawić cudzoziemcowi jej tłumaczenie na język dla niego zrozumiały. W zawartej umowie należy uwzględnić wysokość wynagrodzenia nie niższą od określonej w wydanym dla danego cudzoziemca dokumencie zezwalającym na wykonywanie pracy (zezwoleniu na pracę, oświadczeniu itp.) oraz wypłacać mu wynagrodzenie co najmniej w takiej kwocie. Obowiązujące przepisy nakazują, aby w terminie do 7 dni zgłosić cudzoziemca do ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego i opłacać co miesiąc składki na te ubezpieczenia. Nie dotyczy to umów o dzieło, istnieje jednak obowiązek poinformowania ZUS przez osobę zlecającą dzieło o nawiązaniu takiej umowy – w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia.

Czy w aktualnej doktrynie prawnej słuszny jest pogląd W.S na rolę legitymacji procesowej. Wg uczonego oznacza ona: „materialne uprawnienie do występowania w konkretnym procesie cywilnym w charakterze strony procesowej”; […] Zgodnie z orzecznictwem jej brak sąd powinien rozpoznawać nie tylko na wniosek zgłoszony przez stronę, ale również z urzędu – JAKO ELEMENT ISTOTY PRAWIDŁOWOŚCI WYDANEGO WYROKU”. Sąd pominął tę okoliczność i wydał wyrok (profesjonalistka pozwała pośrednika zamiast ubezpieczyciela: chodzi o polisolokatę, czy takie orzeczenie można uznać iż jest bez wad? Dziękuję mocno. Bohdan

Tak, ten pogląd jest oczywisty i niezmienny. terialnoprawna lub procesowa unicestwiająca roszczenie. Należy zatem odróżnić badanie legitymacji procesowej od merytorycznego rozpoznania istoty sprawy. Jest to konieczne z powodu konieczności oceny przez sąd zaistnienia przesłanek jurysdykcyjnych. Warunkują one swoim istnieniem (przesłanki pozytywne) oraz nieistnieniem (przesłanki negatywne) możność uwzględnienia przez sąd prawidłowo pod względem formalnym wytoczonego oraz dopuszczalnego z punktu widzenia przesłanek procesowych (przeszkód procesowych) powództwa. Do przesłanek jurysdykcyjnych zaliczyć należy: legitymację procesową obu stron, interes prawny powoda w uzyskaniu rozstrzygnięcia co do istoty sprawy, czyli wyroku żądanej treści (przesłanki pozytywne), niezupełny (naturalny) charakter roszczenia materialnego (zobowiązania) o jakie chodzi w powództwie, sprzeczność powództwa ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem przytoczonego w nim prawa lub z zasadami współżycia społecznego, zrzeczenie się roszczenia (procesowego) w procesie, który toczył się uprzednio, oraz zawarcie ugody. Skoro reguły prawidłowego procedowania nakazują zawsze zbadać z urzędu istnienie legitymacji procesowej, jako przesłanki jurysdykcyjnej, to winno to nastąpić przed zbadaniem merytorycznej zasadności powództwa. W razie braku wykazania podstaw merytorycznych powództwa sąd wydaje wyrok oddalający powództwo. Legitymacja procesowa, jak wynika jednoznacznie ze stanowisk judykatury i doktryny, musi być zweryfikowana przez sąd przed merytorycznym rozstrzygnięciem sprawy. Weryfikacja legitymacji procesowej oznacza sprawdzenie, czy w świetle podniesionych twierdzeń i dowodów na ich poparcie strony procesu pozostają w takim stosunku prawnym, że powód może żądać rozstrzygnięcia sprawy przez sąd. W doktrynie wskazuje się, że czynna legitymacja procesowa nie implikuje prawa do korzystnego rozstrzygnięcia w sprawie, a jej istota nie skutkuje w sferze treści (kierunku) rozstrzygnięcia in merito, tj. zanegowania żądania powoda lub jego uwzględnienia, lecz sprowadza się do upoważnienia do uzyskania, a z punktu widzenia sądu – możności wydania, rozstrzygnięcia co do konkretnego przedmiotu procesu. Brak legitymacji procesowej oznacza brak umocowania do uzyskania w konkretnym procesie rozstrzygnięcia co do zasadności roszczenia procesowego objętego powództwem, nie zaś rozstrzygnięcia, które byłoby dla powoda korzystne. Oznacza to, że kwestia legitymacji procesowej - czynnej i biernej - powinna być przedmiotem przedsądu, gdyż jej brak prowadzić musi do pominięcia merytorycznego rozpoznania sprawy.

Na planach nieutwardzona droga gminna z jednej strony przylega do wału przeciwpowodziowego, a z drugiej do mojej działki. W rzeczywistości, co zostało stwierdzone ok. 2 lata temu przez geodetę wyznaczającego granice działki po jej zakupie, droga gminna "wchodzi" na teren mojej działki "zabierając" ok. 2 ary. Druga część sprawy dotyczy niedawnego utwardzenia tej drogi przez gminę. Odbyło się to bez wcześniejszego zawiadomienia mnie oraz bez sprawdzenia przez geodetę przebiegu tej drogi (nie wiem, czy gmina ma takie obowiązki). Zareagowałam w trakcie utwardzania wzywając policję i pisząc maila do gminy, że nie zgadzam się na utwardzanie drogi, ponieważ "wchodzi" ona na moją działkę. Policja nic nie zdziałała, bo dowiedziała się od robotników utwardzających drogę, że mają pozwolenie z gminy. Prace zostały przerwane tego samego dnia trochę później (być może na skutek mojego maila do gminy, ale jest to tylko mój domysł). Trzecia część sprawy dotyczy tego, że wg zapytania ofertowego gminy droga powinna zostać utwardzona kruszywem łamanym, ale w rzeczywistości została utwardzona gruzem budowlanym zmieszanym ze śmieciami typu szkło, styropian, szmaty, folie itd. Co ja mogę w całej tej sprawie zrobić?

proszę wyznaczyć na gruncie granice nieruchomości odpowadajace prawu własności i wezwać gminę do zaprzestania naruszania własności. W razie nieskutecznosci takiego działania konieczne będzie wystąpienie z powóztwem o ochronę własności. O nieprawdłowściach w realizacji zadania publicznego możliew jest zawiadomienie organu kontrolnego gminy - komisji rweizyjnej lub rady gminy oraz organó kontrolnych - Regionalnej Izby Obrachunkowej i Najwyższej Izby Kontroli

Kancelaria Radcy Prawnego Katarzyna Abdullatif

Poznań

Starachowice

  • Odpowiedzi na pytania

Kancelaria Kacprzak Kowalak i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni

Kościuszki 17, 63-200 Jarocin

Mickiewicza 18a/3, 60-834 Poznań

  • Odpowiedzi na pytania

Grochowska Maria. Kancelaria radcy prawnego

Wierzbowa 6/24, 61-853 Poznań

  • Odpowiedzi na pytania

Ruciński Kancelaria Prawna

Działyńskich 6/11, 61-727 Poznań

  • Odpowiedzi na pytania
  • Publikacje

Kancelaria Radcy Prawnego Michał Śląski

Aleja Wielkopolska 67/3, 60-603 Poznań

  • Odpowiedzi na pytania

Kancelaria radcy prawnego Tatiana Kiełb-Szewczyk

Poznańska 50, 62-090 Mrowino

al. Marcinkowskiego 11/3, 61-827 Poznań

KANCELARIA RADCY PRAWNEGO ARTUR WIERZBICKI RADCA PRAWNY

Żydowska 10/3, 61-761 Poznań

Wróć na górę