Z mojego konta zniknęły pieniądze! Co zrobić, gdy dojdzie do dziwnych transakcji

Spotkałem się z kilkoma przypadkami, gdy moim klientom nagle zniknęły środki z konta. Transakcje miały zazwyczaj miejsce w jakichś egzotycznych krajach. W dzisiejszym artykule podpowiem Ci, co zrobić w sytuacji, gdy taka sytuacja zdarzy się właśnie Tobie.

Jeśli zaskoczy Cię sytuacja opisana we wstępie, po pierwsze nie panikuj, zachowaj zimną głowę i przystąp do działania. Powinieneś wykonać dwie czynności.  Pierwszą  jest zgłoszenie sprawy na policję. Opisz dokładnie sytuację. Po dokonaniu zgłoszenia zapisz sobie, pod jaką sygnaturą zostanie wszczęte w tym zakresie postępowanie, będzie Ci to potrzebne do  drugiej  czynności w postaci zgłoszenia reklamacji do banku.

Za operacje dokonane przy użyciu sfałszowanej (skopiowanej) karty płatniczej odpowiada co do zasady wydawca karty. W tego rodzaju przypadkach nie ma bowiem mowy o utracie karty, lecz o jej podrobieniu. Niedostateczne zabezpieczenia kart przed ich podrabianiem nie mogą bowiem szkodzić posiadaczowi.

Transakcję płatniczą uważa się za autoryzowaną tylko wówczas, jeżeli płatnik wyraził zgodę na jej wykonanie, przy czym zlecenie płatnicze nie może zostać odwołane od chwili jego otrzymania przez bank. Ciężar udowodnienia, że transakcja płatnicza była autoryzowana przez użytkownika lub że została wykonana prawidłowo, spoczywa na dostawcy, czyli na banku. Autoryzacja to zatem nic więcej jak wyrażenie zgody na wykonanie transakcji, przy czym sposoby autoryzacji określa umowa łącząca posiadacza rachunku i bank. Umowa sformułowana została przez bank i skoro zapewnił on posiadacza rachunku, że na każde wezwanie wypłaci zgromadzone na rachunku środki, musi obecnie tak uczynić, bowiem dokonanie wypłaty na rzecz innych osób, stanowi nienależytą realizację umowy. ( I ACa 348/17 )

Zgodnie z art. 46 ustawy o usługach płatniczych w przypadku dokonania nieautoryzowanej transakcji płatnikowi przysługuje w stosunku do jego dostawcy roszczenie o bezzwłoczny zwrot kwoty, na którą opiewała nieautoryzowana transakcja. W przypadku, kiedy transakcji dokonano za pośrednictwem rachunku płatniczego, dostawca usług płatniczych płatnika jest zobowiązany do przywrócenia stanu rachunku do stanu sprzed dokonania transakcji.

W tego typu sprawach występuje brak winy po Twojej stronie w dokonaniu nieautoryzowanej transakcji, skoro instrument (karta płatnicza) nie został utracony. W takim wypadku  płatnik (czyli Ty) nie ponosi odpowiedzialności  – dostawca ma obowiązek zwrotu pełnej kwoty transakcji (art. 46 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych).

Warto też zapoznać się z regulaminem swojego banku. Zazwyczaj zawiera on zapis, który brzmi mniej więcej w następujący sposób: „W przypadku potwierdzenia przez Bank wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, Bank jest zobowiązany niezwłocznie dokonać na rzecz Posiadacza karty zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji”.

W reklamacji warto złożyć oświadczenie, iż nie dokonałeś osobiście wyżej wskazanych transakcji ani nie upoważniłeś żadnego podmiotu do jej dokonania. Nie dokonywałeś zamówienia poprzez internet, telefonicznego lub pocztowego, którego dotyczy wskazana transakcja ani nie otrzymałeś dóbr lub usług objętych transakcją. Nie udostępniłeś żadnej osobie informacji znajdujących się na karcie płatniczej ani poufnego kodu identyfikacyjnego (PIN) oraz potwierdź, iż karta, o wskazanym numerze, była cały czas w Twoim posiadaniu.

Oznacza to, że w przypadku nieautoryzowanych transakcji bank jest zobowiązany do zwrotu całości kwoty transakcji.

Podstawa prawna: art. 46 ustawy o usługach płatniczych (Dz.U.2017.2003 t.j)

Przemysław PIĄTEK
radca prawny
—————————–
» tel. 792 262 264
»   www.radcapiatek.pl