Zmiana nazwiska po rozwodzie- jak wyglądają procedury ?

Zgodnie z art. 25 § 2 K.R.O., „Małżonkowie mogą nosić wspólne nazwisko będące dotychczasowym nazwiskiem jednego z nich. Każdy z małżonków może również zachować swoje dotychczasowe nazwisko albo połączyć z nim dotychczasowe nazwisko drugiego małżonka”. Pomimo tak szerokiego pola manewru przy wyborze nazwiska przy zawarciu związku małżeńskiego, w większości przypadków to żona (rzadziej mąż) decyduje się na przyjęcie nazwiska drugiego małżonka. Co jednak w sytuacji gdy dochodzi do rozwodu ?

Rozwód a zmiana nazwiska

Jako adwokat w pierwszej kolejności muszę wyjaśnić, iż sąd rozwodowy nie kwestią zmiany nazwiska przez małżonków. Prawomocny wyrok rozwodowy jest natomiast przesłanką do zmiany nazwiska w trybie administracyjnym.

Ustawodawca przewidział w tym zakresie uproszczoną procedurę.

Zgodnie z art. 59 K.R.O. w ciągu trzech miesięcy od chwili uprawomocnienia się orzeczenia rozwodu małżonek rozwiedziony, który w wyniku zawarcia związku małżeńskiego zmienił swoje dotychczasowe nazwisko, może przez oświadczenie złożone przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego lub konsulem powrócić do nazwiska, które nosił przed zawarciem małżeństwa.

Jakkolwiek w większości przypadków zmiany nazwiska po rozwodzie dokonuje kobieta, to jako adwokat zwrócić muszę uwagę, iż przytoczony powyżej przepis dotyczy obojga byłych małżonków. Jeżeli więc to mężczyzna przy zawarciu związku małżeńskiego przyjął nazwisko żony, również ma prawo do skorzystania z procedury przewidzianej w art. 59 K.R.O.

Jak wygląda procedura zmiany nazwiska ?

Rozwiedziony małżonek może dokonać zmiany nazwiska w ciągu 3 miesięcy liczonych od daty uprawomocnienia się wyroku rozwodowego. Klientom mojej kancelarii adwokackiej zwracam uwagę, iż zmiana nazwiska po rozwodzie może polegać jedynie na powrocie do nazwiska w brzmieniu przed zawarciem związku małżeńskiego. Nie ma więc w tym zakresie dowolności.

Aby dokonać zmiany nazwiska po rozwodzie konieczne jest złożenie oświadczenia przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego lub w polskim konsulacie (jeżeli ktoś przebywa za granicą). Jako adwokat zwracam uwagę, iż termin na złożenie takiego oświadczenia wynosi 3 miesiące i nie podlega on przedłużeniu.

Osoba chcąca skorzystać z możliwości zmiany nazwiska po rozwodzie powinna dysponować odpisem prawomocnego wyroku rozwodowego oraz odpisem aktu małżeństwa z wpisem o rozwodzie.

Jeżeli wszystkie formalności są spełnione, urzędnik spisuje stosowny protokół, który następnie przekazuje do Urzędu Stanu Cywilnego, który sporządził akt małżeństwa. Gdy w dokumencie tym zostanie naniesiona adnotacja o aktualnym nazwisku, rozwiedziony małżonek może zacząć się nim oficjalnie posługiwać.

Przeprowadzenie całej procedury wymaga uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 11 zł. Z kolei jeżeli oświadczenie składane jest w konsulacie, płaci się równowartość 50 € w walucie, w której w danej placówce pobierane są opłaty.

Co jeżeli upłynął już termin na zmianę nazwiska po rozwodzie ?

Jako adwokat wskazuję, iż jeżeli były małżonek „przegapił” 3 miesięczny termin na zmianę nazwiska, w dalszym ciągu może to zrobić w trybie administracyjnym. Co przy tym istotne, w ramach tej procedury osoba zmieniająca nazwisko nie jest ograniczona co do wyboru nowego- może bowiem przyjąć dowolnie wybrane nazwisko, o ile spełnione zostaną przesłanki ustawy.

Procedura ta jest jednak nieco bardziej skomplikowana- wymaga złożenia wniosku, który podlega rozpoznaniu, co z reguły trwa kilka tygodni.

Sprawy rodzinne w Bielsku-Białej

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani zasięgnięciem porady prawnej w sprawie rodzinnej lub chcielibyście Państwo powierzyć prowadzenie takiej sprawy w Bielsku–Białej lub okolicach, to zapraszam do kontaktu. Wszelkie dane kontaktowe znajdziecie Państwo na mojej stronie internetowej . Zapraszam również do zapoznania się z innymi wpisami na moim blogu . W celu zapoznania się z warunkami finansowymi prowadzenia sprawy zapraszam do zakładki cennik .

Autorem niniejszego wpisu jest adwokat Wojciech Nowak prowadzący kancelarię adwokacką w Bielsku-Białej.