Podatek ryczałtowy dla informatyków – 8,5% czy 12%

Podatek ryczałtowy dla informatyków – 8,5% czy 12%

Informatycy oraz programiści mogą korzystać z opodatkowania przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Według przepisów podatek ryczałtowy dla tego typu usług wynosi 8,5% lub 12%.

Tematyka dotyczy wielu podatników w branży informatycznej, w szczególności indywidualnych działalności specjalistów, najczęściej zatrudnianych w formule B2B. Dla takich działalności często korzystnym rozwiązaniem okazywał się podatek ryczałtowy od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Różne stawki w zależności od PKWiU

Generalnie, zgodnie z przepisami, osoby świadczące usługi z zakresu informatyki, w zależności od konkretnego kodu usługi (zgodnie z klasyfikacją PKWiU) mogą korzystać z opodatkowania podatkiem ryczałtowym w wysokości 12% lub 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) stawką podatku 12% przychodów objęte są usługi:

  • związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
  • związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
  • objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
  • związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
  • w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
  • związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Dla świadczenia usług, które nie zostały explicite wyszczególnione w ustawie jako opodatkowane inną stawką, obowiązuje natomiast stawka podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%. Wynika to z art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) ustawy.

Nie wszystkie szeroko rozumiane usługi informatyczne zostały ujęte w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) ustawy. Część takich usług (np. testowanie) może zostać uznane za „świadczenie usług” nie wyszczególnione nigdzie indziej w ustawie.

W rezultacie powstała wątpliwość podatników, jaką stawkę podatku przypisać dla specjalistycznych usług informatycznych, które nie polegają stricte na programowaniu.

Stanowisko Dyrektora KIS w 2022 r.

Dotychczas, organy podatkowe w interpretacjach podatkowych dopuszczały również niższą stawkę podatku ryczałtowego (8,5%), w przypadku informatyków, którzy nie zajmują się bezpośrednio tworzeniem czy modyfikacją oprogramowania. Taka interpretacja umożliwiała analitykom systemów informatycznych, testerom oprogramowania lub np. zarządcom baz danych opodatkowanie na korzystniejszych zasadach. Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 12 października 2022 r. (0115-KDIT3.4011.687.2022.2.AD). Zbliżone stanowisko Dyrektor KIS wyraził w interpretacji z 14 października 2022 r. 0114-KDIP3-1.4011.822.2022.2.KF.

Z powyższych interpretacji płynął wniosek, że dla podatników chcących stosować niższą stawkę ryczałtu, bardzo ważne jest, aby ich usługi nie miały nic wspólnego z programowaniem.

W praktyce organy interpretowały ten element jako brak prac związanych z: (i) pisaniem i modyfikowaniem oprogramowania; (ii) tworzenia systemów gotowych do użycia; (iii) pisania programów na zlecenie.

Interpretacje w 2023 r. – nowe stanowisko organów podatkowych?

Aktualnie w najnowszych interpretacjach podatkowych można zaobserwować zmianę stanowiska Dyrektora KIS przy interpretacji zbliżonych stanów faktycznych. W ten sposób podatnik, który był zaangażowany w testowanie pod kątem bezpieczeństwa aplikacji IT, uzyskał interpretacje, która wskazywała na konieczność zastosowania wyższej 12-procentowej stawki ryczałtu (0112-KDIL2-2.4011.901.2022.2.MC).

Podobne stanowisko zajął Dyrektor KIS w interpretacji z 19 kwietnia 2023 r. 0112-KDSL1-2.4011.48.2023.3.AP, w której odmówił podatnikowi wykonującemu działalność pod PKWiU 62.02.30.0 niższej stawki ryczałtu. Zdaniem organu: „ (…) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania .”

Jednakże, stanowisko Dyrektora KIS jest niejednolite, co wskazuje choćby interpretacja z 19 września 2023 r. (0114-KDWP.4011.98.2023.3.ASZ), w której przyznano niższą stawkę ryczałtu podatnikowi, który prowadził działalność PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie były związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania.

Powyższe wskazuje, że nawet przy zbliżonych stanach faktycznych oraz takim samym kodzie PKWiU można uzyskać odmienne interpretacje prawa podatkowego. Niezmiennie istotnym elementem jest fakt, czy podatnik bezpośrednio czy pośrednio programuje lub pisze kod w ramach swoich zadań.

Orzecznictwo Wojewódzkich Sądów Administracyjnych

Wątpliwości związane ze stawką ryczałtu od przychodów osób fizycznych dla branży informatycznej są dość świeżym tematem. Pierwsze orzeczenia, w sprawach dotyczących zaskarżenia wydanych negatywnych interpretacji podatkowych, przychylają się do stanowiska Dyrektora KIS o opodatkowaniu usług informatycznych stawką 12%. W uzasadnieniu wyroku WSA z dnia 22 czerwca 2023 r. o sygn. I SA/Po 215/23 można przeczytać, iż „ Podkreślenia wymaga, że przepis ten (art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b – przyp.) nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy jedynie o usługach ściśle związanych z programowaniem, czyli tworzeniem kodów źródłowych czy ich dodawaniem do już istniejących programów komputerowych, lecz o usługach „związanych z oprogramowaniem „”.

Podobnie stwierdził Sąd w orzeczeniu z dnia 11 lipca 2023 r. sygn. I SA/Wr 178/23 , w którym podkreślono, iż usługi związane z oprogramowaniem należy interpretować w sposób szeroki. Zdaniem Sądu: „ Usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na tworzeniu programu czy na programowaniu (tj. tworzeniu kodu źródłowego). Z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) (…) wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) ”.

Podsumowanie

Opodatkowanie informatyków tzw. ryczałtem budzi wiele wątpliwości. Stanowiska organów podatkowych są niejednolite, jednakże widać zaostrzenie kursu interpretacyjnego w 2023 r. Orzeczenia Sądów Administracyjnych wskazują na konieczność „szerokiego” interpretowania określenia „usługi związane z oprogramowaniem”, czego konsekwencją jest uznanie wyższej 12% stawki.

Pewnym rozwiązaniem dla wyjaśnienia tej sytuacji w indywidualnych przypadkach jest złożenie wniosku o wydanie interpretacji podatkowej. Przy czym, nawet w pozytywnych interpretacjach organy zastrzegają, że opierają swoją decyzje o przedstawiony stan faktyczny i gdyby jednak usługi rzeczywiście były jednak usługami związanymi z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania, to należy to opodatkować stawką 12%.

W związku z powyższym, w przypadku braku interpretacji, bezpieczniejszym, pod kątem potencjalnej kontroli podatkowej, wyborem jest stosowanie wyższej stawki ryczałtowej, chyba, że podatnik-informatyk ma pewność, że jego usługi nie mieszczą się w katalogu usług informatycznych określonych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy (a pomimo pewności, nadal rekomendujemy potwierdzenie takiego stanowiska interpretacją).

W razie wątpliwości, zapraszamy do kontaktu .