Wady ukryte auta.

Pytanie z dnia 28 września

Witam. Sprzedałem auto i po kilku dniach kupujący napisał do mnie że wykrył wyciek w okolicach skrzyni biegów. Przed kupnem auta kupujący miał do dyspozycji pelna historie auta. Dokonał oględzin auta. Zrobił jazdę próbną oraz miał informacje że pozwalam na sprawdzenie auta w dowolnej stacji diagnostycznej. Z ostatniej opcji nie skorzystal był zachwycony autem sam mówił że auto pracuje idealnie skrzynia też. Nie byłem świadomy wycieku w aucie. Nie dawało to żadnych oznak ani podczas eksploatacji ani gdy auto stało w garażu nie zostawialo żadnych śladów. Co w sytuacji gdy kupujący będzie coś rościł w stosunku do mnie ? Czy prawo chroni w jakiś sposób sprzedającego ? Nadmiernie że prawdopodobnie po prostu zużyła się jakaś uszczelka czyli rzecz eksploatacyjna. Boje się kupujący będzie mi próbował wmówić awarie skrzyni biegów co jest kosztowne. A Sam w dniu zakupu skrzynie biegów zachwalał.

Dzień dobry, W przypadku sprzedazy pojazdów uzywanych odpowiedzialnosc za ujawnione wady po sprzedazy jest bardzo niejedoznaczna. Uzywany pojazd ma prawo sie zepsuć i mozna twierdzić, iż po prostu kupujący mial pecha. On z drugiej strony moze twierdzić, iz wiedział Pan o wadzie i ja zataił. Generalnie ja raczej bym odmówił w tak opisanej sytuacji uznaniu roszczeń. Z wyrazami szacunku Radca prawny Bartosz Kowalak Kowalak Jędrzejewska i Partnerzy Kancelaria Prawna ul. Mickiewicza 18a/3 60-834 Poznań 795777519 www.prawnikpoznanski.pl www.blogoodszkodowaniach.pl www.prawospadkowepoznan.pl www.prawnikodrozwodu.pl

Odpowiedź nr 1 z dnia 29 września 2022 08:45 Zmodyfikowano dnia: 29 września 2022 08:45 Obejrzało: 62 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry. Jedynym sposobem uniknięcia odpowiedzialności było wyłączenie rękojmi za wady w umowie sprzedaży. Jeżeli tego nie było to sprzedawca jest praktycznie bez szans na obronę. Praktycznie bo musiałby wykazać, że wada powstała po sprzedaży co jest niewykonalne.

Odpowiedź nr 2 z dnia 29 września 2022 08:47 Zmodyfikowano dnia: 29 września 2022 08:47 Obejrzało: 62 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia). Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jeśli w umowie nie ma zapisów dotyczących wyłączenia rękojmi wówczas zastosowanie będą mieć przepisy kodeksu cywilnego. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli: 1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia; 2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór; 3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia; 4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Uprawnienia kupującego w razie wady rzeczy Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia. 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna. Zachęcam do wystawienia opinii/oceny. https://g.page/r/CakDaACb_r6OEAg/review W razie dalszych pytań zapraszam do kontaktu: TEL: 512 976 090 e-mail: adwkrycki@gmail.com Pozdrawiam Adw. Bartosz Krycki

Odpowiedź nr 3 z dnia 29 września 2022 09:01 Zmodyfikowano dnia: 29 września 2022 09:01 Obejrzało: 61 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.