Podatek od spadku po zmianie postanowienia o nabyciu spadku po ojcu.

Pytanie z dnia 05 października

Wnioskowałam o zmianę postanowienia w sprawie nabycia spadku po moim biologicznym ojcu.
Postanowienie zostało zmienione i dziedzicze po moim ojcu 1/6.
Pierwotna sprawa spadkowa miała miejsce w roku 1996 i w tym roku zmarł mój ojciec.
Prawomocna zmiana w sprawie nabycia spadku w 2026.
Moje pytanie: czy powinnam zapłacić podatek od spadku?, bo w 1996 takowy obowiązywał również od rodziców.

Dzień dobry. 1. Tak, nabycie spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na zasadach ogólnych przewidzianych dla I grupy podatkowej. Dla zastosowania przepisów podatkowych kluczowa jest chwila śmierci spadkodawcy (1996 r.), w której nastąpiło otwarcie i nabycie spadku. Pełne zwolnienie dla najbliższej rodziny (tzw. grupa zerowa na formularzu SD-Z2) ma zastosowanie wyłącznie do spadków otwartych od 1 stycznia 2007 roku. Późniejsze orzeczenie sądu, w tym zmiana postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku w 2026 roku, potwierdza jedynie prawo do spadku ze skutkiem wstecznym i nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z art. 4a ustawy. 2. Obowiązek podatkowy powstał z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu zmieniającego postanowienie o nabyciu spadku w 2026 roku. W terminie 1 miesiąca od dnia uprawomocnienia się tego orzeczenia należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym zeznanie podatkowe na formularzu SD-3. Podatek będzie należny, o ile czysta wartość nabytego udziału (1/6) przekracza kwotę wolną od podatku dla I grupy podatkowej i nie zachodzą przesłanki do innych ulg (np. ulgi mieszkaniowej). Wyceny majątku dokonuje się według stanu rzeczy z dnia otwarcia spadku (1996 r.) oraz według cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego (2026 r.). Podatek płatny jest w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej z urzędu skarbowego. Pozdrawiam.Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208.

Odpowiedź nr 1 z dnia 6 października 2026 10:38 Zmodyfikowano dnia: 6 października 2026 10:38 Obejrzało: 16 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Mimo że dziedziczenie nastąpiło po śmierci ojca w 1996 r., obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się zmiany postanowienia w sprawie nabycia spadku. Ponieważ jest Pani zstępną, przysługuje Pani zwolnienie z podatku od spadków. Kluczowe jest zgłoszenie nabycia spadku do urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się tego orzeczenia (w Pani przypadku w 2026 r.).

Odpowiedź nr 2 z dnia 7 października 2026 12:30 Zmodyfikowano dnia: 7 października 2026 12:30 Obejrzało: 10 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.