Regulamin sprzedaży - prawnik odpowiada na 9 najczęściej zadawanych pytań o sprzedaż online

 

Chcesz zacząć sprzedaż przez internet (sprzedaż on-line)? 

Zakładasz sklep internetowy?

Posiadasz stronę sprzedażową?

Rozpoczynasz sprzedaż w modelu dropshipping?

Wspierając na co dzień przedsiębiorców, freelancerów, osoby prowadzącego sprzedaż w ramach modelu dropshipping codziennie odpowiadam na wiele pytań, które pojawiają się w związku z chęcia rozpoczęcia sprzedaży on-line. Dziś odpowiem na 9 najczęściej pojawiających się pytań. Zapraszam Cię do wpisu.


Jeśli jednak chcesz zacząć od razu działać i stworzyć wszystkie niezbędne dokumenty, żeby ruszyć ze sprzedażą, dołącz do kursu 'Jak w 3 krokach zacząć legalnie sprzedaż on-line" lub zleć mi indywidualne wdrożenie.  

CHCĘ DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ O KURSIE I ZAJRZEĆ NA PLATFORMĘ KURSU LUB ZLECIĆ INDYWIDUALNE WDROŻENIE
 

 

 

 

Zapraszam Cię do wpisu
 

1. Co to jest Regulamin sprzedaży?

Jest to dokument niezbędny do rozpoczęcia sprzedaży on-line.

 

2. Co jest jeszcze potrzebne by zacząć?

Pamiętaj o tym, żeby na Twojej stronie znalazły się co najmniej takie elementy jak: :

  1. Regulamin sprzedaży

  2. Polityka prywatności zgodna z RODO

  3. Checkboxy i komunikaty na stronie sprzedażowej,
    a nie, przepraszam … potrzebna jest jeszcze jedna rzecz –
    produkty 🙂 , ale o tę ostatnią rzecz już sami zadbacie 🙂

 

3. Czy muszę posiadać Regulamin sprzedaży? Kiedy i dlaczego?

Tak, o ile prowadzisz sprzedaż produktów/usług niestacjonarnie. Obowiązek ten wynika z przepisów prawa (m.in. ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, z ustawy – Prawa Konsumenta, Kodeksu cywilnego)

 

4. Czy jeśli nie mam sklepu internetowego, i w swojej ofercie mam wyłącznie e-book, to czy muszę mieć Regulamin?

Sprzedaż to sprzedaż, niezależnie od tego czy wykorzystujesz do tego specjalną platformę/stronę czy robisz to na swojej stronie zachęcając do kupna – Regulamin sprzedaży on-line jest potrzebny.

 

5. Czy jeśli sprzedaż będzie niewielka, prawdopodobnie na początek sprzedam kilka/kilkanaście egzemplarzy, to czy muszę posiadać Regulamin?

Ilość planowanych do sprzedaży produktów nie ma żadnego znaczenia. Tak na marginesie, chyba nie po to otwierasz sprzedaż on-line, żeby zatrzymać się tylko na kilku sztukach :)? Pamiętaj, że każdy potencjalny Klient musi mieć możliwość zapoznać się z Regulaminem, jeszcze zanim dokona sprzedaży.

 

6. Czy Klient może zaakceptować Regulamin w sposób dorozumiany, tzn. kupując produkt?

Nie, akceptacja Regulaminu musi być wyrażona w sposób świadomy i jednoznaczny. Nie można dorozumiewać takiej zgody na postanowienia umowy – bo Regulamin taką umową jest. Dodatkowo, pamiętaj, że zaakceptowany checkbox jest dla Ciebie „podkładką” i potwierdzeniem tego, że Klient zapoznał się z Regulaminem na wypadek gdyby Klient kwestionował ten fakt.


Pamiętaj:
 Taki checkbox potwierdzający akceptację Regulaminu NIE MOŻE BYĆ domyślnie zaznaczony.
 Zadbaj o to by system sprzedaży bez zaznaczenia checkboxu nie
przepuścił Klienta dalej

 

7. Na co mam zwrócić uwagę tworząc Regulamin?

Przez długi czas Regulamin traktowałam jako obowiązek – jeden z wielu, który należy realizować, a który nie ma żadnego praktycznego wymiaru, bo Klienci go nie czytają.

Kiedy się to zmieniło?
Kiedy zaczęłam tworzyć Regulaminy, które „da się czytać” i które nie są „najeżone” prawniczymi zwrotami. Klienci, dla których tworzyłam takie Regulaminy byli zadowoleni z tego w jakiej formie je otrzymywali, bo po jakimś czasie zauważyli, że nie muszą odpowiadać co chwilę na te same pytania. A jeśli nawet pytania się pojawiają, to odsyłają w odpowiedzi Regulamin i Klient uzyskuje z niego wszelkie niezbędne informacje.

Tworząc Regulamin sprzedaży staram się go przygotować trochę tak jakby
miał być takim Q&A zasad obowiązujących przy zakupie.

Kilka wskazówek dla Ciebie

Tworząc Regulamin sprzedaży on-line/sklepu internetowego:
1) Traktuj go jak Q&A – zbiór informacji przydatnych dla Klienta.

2) Zastanów się, jakie pytania najczęściej zadają Twoi Klienci lub jakie
mogą zadawać, jeśli sprzedaż już ruszy

3) Zadbaj o formę Regulaminu
– Tworząc Regulamin zadbaj o to by nie był to zbiór kilkudziesięciu punktów niczym nie różniących się. Napisanych „ciurkiem”
– Postaw się w roli Klienta; Zanim usiądziesz do przygotowania Regulaminu, pomyśl jakie treści interesują Twojego Klienta i wyodrębnij je – wybolduj/podkreśl/wypośrodkuj/zastosuj kolor.
– Paragrafy wielu odstraszają, choć … niektórzy je uwielbiają, bo podnoszą rangę dokumentu (ale nie o to nam chodzi – przynajmniej dla mnie ten aspekt nie jest najważniejszy).

To co zamiast paragrafów?

Zamiast: §2 Prawo do odstąpienia od umowy
możesz napisać tak:

2. Odstąpienie od umowy (bez paragrafu ten rozdział jakoś łatwiej się czyta) lub tak:

2. W jaki sposób mogę odstąpić od umowy?


Nie wiem jak Ty, ale ja czułabym się o niebo lepiej, gdybym otworzyła taki
Regulamin, do którego już sama nazwa mnie nie przekonuje i zobaczyła (ku mojemu zaskoczeniu), że Sprzedawca mnie rozumie i niejako wyprzedza
moje pytania. W sytuacji gdy Regulamin jest sformułowany w taki sposób, spełnia on swoją rolę Q&A i rzeczywiście może być przesyłany Klientowi, który takie właśnie pytanie formułuje w mailu.


8. Co powinno znaleźć się w Regulaminie?

Gdy Tworzę Regulaminy dla Klientów, dbam o to by znalazły się w nim nie
tylko wszystkie wymagane przez prawo informacje. To jest standard i z tym nie można dyskutować.

Zwracam uwagę na to by Regulaminy były też praktyczne i by zawierały w sobie odpowiedzi na wszystkie pytania, które z punktu widzenia Klienta są ważne w procesie zakupowego, ale o tym już wspominałam. Być może za często mówię o tym by dostrzegać potrzeby Klienta, ale wiem z doświadczenia, że to jest kluczowe w prowadzeniu biznesu. Sama go prowadzę i sama korzystam z ofert innych przedsiębiorców, więc wiem, że w całym procesie zakupowym to nie Sprzedawca i jego produkt jest najważniejszy, a Klient i jego potrzeby.

Inna sprawa jest taka, że Klientom się to po prostu należy, szczególnie jeśli  wchodzimy na grunt przepisów prawnych i języka prawniczego, który nie należy do najprostszych. Regulamin powinien być napisany w przystępnej formie, którą można przeczytać bez bycia przerażonym ogromem niezrozumiałego słownictwa. Oczywiście nie zakładam, że wszystko trzeba tłumaczyć z prawniczego na ludzki, ale tu gdzie jest to możliwe – należałoby to zrobić.

 

9. Czy Regulamin sprzedaży może być przygotowany samodzielnie?

Bardzo często dostaję pytanie o to czy Regulamin sprzedaży może być przygotowany samodzielnie.

Odpowiem tak – może być przygotowany, tak samo jak Polityka prywatności, umowy czy inne dokumenty, które są tworzone w ramach prowadzonej działalności.

Ważne w tym wszystkim jest to by mieć wiedzę o tym, co zgodnie z przepisami powinno znaleźć się w takim Regulaminie (m.in. zgodnie z ustawą o Prawach konsumenta i ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Ważne, żeby mieć wiedzę na temat tego, które postanowienia są uznawane za klauzule niedozwolone i które klauzule nie mogą znaleźć się w takim Regulaminie.

Na koniec podzielę się ciekawostką:)

Czy wiesz jak często wyszukiwane są w wyszukiwarce pojęcia:

Regulamin prawnik

Regulamin sprzedaży prawnik

Nie znam odpowiedzi na to pytanie:), ale pisząc ten artykuł sprawdziłam ile wyników w wyszukiwarce wyświetla się w tym temacie i okazało się, że jest to liczba …. 16 000 000 wyników (!) Dużo, prawda?

 

Jeśli tu jesteś, to może zainteresować Cię także wpis :  Polityka prywatności – RODO. 7 pytań o … – prawnik odpowiada

Więcej wpisów dot. sprzedaży on-line, RODO i umów znajduje się na stronie www.kingakonopelko.pl

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHCĘ DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ O KURSIE I ZAJRZEĆ NA PLATFORMĘ KURSU