O czym pamiętać, gdy marka zyskuje konkretne oblicze

Czasami nazywany ambasadorem marki, czasami trendsetterem – zawsze jest osobą, którą klienci obdarzają zaufaniem. Bo o zaufanie tu chodzi. Szukając specjalisty pytamy znajomych, wydzwaniamy do członków rodziny albo sprawdzamy opinie w Internecie. Dobre doświadczenie innych osób, sprawia, że ufamy tak "poznanemu" specjaliście. A na tym bazuje koncept ambasadora marki, czyli osoby, dzięki której brand zyskuje “ludzkie oblicze” i pozytywne skojarzenia.

Dobrze dobrany ambasador marki pomaga wzbudzić zaufanie do marki, wpłynąć na decyzje zakupowe a także zwiększyć znaczenie oraz świadomość marki wśród potencjalnych odbiorców. Ambasadorem najczęściej zostają osoby znane, aktorzy, sportowcy, czy muzycy, ale także coraz częściej na ambasadorów wybiera się influencerów, blogerów, którzy czasami mają dużo większy wpływ na odbiorców w Internecie. W nawiązaniu współpracy niezwykle ważne jest, by wybrany ambasador utożsamiał się z twoim produktem oraz ideą marki, gdyż dla dzisiejszego konsumenta bardzo ważne są prawdziwe relacje i zaufanie.

Dlatego kluczowe jest właściwe ustalenie zasad współpracy z ambasadorem. Niedawno Internet huczał o współpracy znanej instruktorki fitness, która spośród swoich obserwatorek wybierała ambasadorki mające promować jej produkty w Internecie. W zamian za tytuł ambasadora marki miały one cały szereg obowiązków, które musiały wykonywać, a także zakazów, których musiały się trzymać. W końcu jednej z nich przestały odpowiadać dyskryminujące zasady współpracy i postanowiła podzielić się na łamach Internetu szczegółami tego „kontraktu”. Innym głośnym przykładem, był ambasador marki telefonów, który w trakcie trwania współpracy pokazał się publicznie z telefonem konkurencyjnej marki narażając swojego mocodawcę na straty…

Z pewnością planując kampanię angażującą znaną twarz nie chcesz, by została ona zapamiętana tylko z afery powstałej w wyniku współpracy. Pamiętaj, że dobra umowa, nie zależnie od tego czego dotyczy, najczęściej jest kluczem do sukcesu.

Poniżej check-lista spraw, które należy ustalić z ambasadorem marki przed rozpoczęciem współpracy:

  1. definicje – czyli uściślenie pojęć
  2. wzajemne oczekiwania, czyli przedmiot umowy
  3. czas trwania umowy i ewenatulną wyłączność ambasadora
  4. wynagrodzenie – czyli co, za co
  5. zakres praw i obowiązków - czyli co i kiedy
  6. uregulowanie praw autorskich i zgody na korzystanie z wizerunku
  7. uregulowanie odpowiedzialności stron
  8. zabezpieczenie poufności - nikt nie jest zaintersowany ujawnieniem wynagrodzenia ambasadora
  9. postanowienia uwzgledniające zdarzenia losowe, zwłaszcza w dobie koronawirusa

Powyższe elementy, powinny znaleźć się w każdej umowie z ambasadorem. Gotowy wzór uwzględniający wszystkie te elementy, zawierający różne warianty współpracy można znaleźć https://lgl-iplaw.pl/product/wzor-umowy-z-ambasadorem-marki/ . Więcej na temat kulisów pracy z ambasadorem we wpisie: https://lgl-iplaw.pl/2020/07/tajne-kulisy-dyplomacji-trendsettera-czyli-check-lista-wspolpracy-z-ambasadorem-marki/