Pytanie z dnia 09 marca 2017

Witam. Pracowałam na 1/2 etatu na piśmie szefowa nie chciała dać mi pełnego etatu wiec dała mi wypowiedzenie dn. 28.02.17r i powiedziała że mam nie przychodzić już do pracy. Świadectwa pracy mi nie wydała do tej pory. Chodzi o to jakie czas na wydanie świadectwa ma szefowa?

Dzień dobry, 1 stycznia 2017 roku weszła w życie Ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców zmieniająca treść art. 97 § 1 kodeksu pracy, który otrzymał brzmienie ,,W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy”. Wskazane określenie jest nieostre i może budzić wątpliwości z tego powodu Sąd Najwyższy w uchwale z 28 września 1976 roku (sygn. akt I PZP 41/76), stwierdził, iż ,,pracodawca spełnia przesłankę niezwłoczności w momencie, gdy prześle do znanego mu miejsca pobytu pracownika najwcześniej, jak tylko jest to możliwe świadectwo pracy, w momencie gdy nie jest w stanie przekazać pracownikowi świadectwa pracy bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy". Zmienione zostało także upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia wykonawczego w sprawie świadectw pracy. Skutkiem tego z dniem 1 stycznia 2017 roku utraciło moc rozporządzenie MPiPS z 15.5.1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. poz. 282 ze zm.). Nowe rozporządzenie jest na chwilę obecną w fazie projektu ale postanowienia o terminie wydania pracownikowi świadectwa pracy najprawdopodobniej pozostaną bez zmian, czyli  jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie będzie możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od upływu tego terminu, będzie musiał przesłać świadectwo pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej do jego odbioru za pośrednictwem poczty albo doręczyć je w inny sposób. Reasumując, powinna Pani otrzymać świadectwo pracy niezwłocznie tj. bezpośrednio po rozwiązaniu stosunku pracy. Jeśli było to niemożliwe, pracodawca powinien w terminie 7 dni wysłać Pani świadectwo pracy lub przekazać je osobie przez Panią upoważnionej, pozdrawiam

Odpowiedź nr 1 z dnia 9 marca 2017 13:13 Obejrzało: 221 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.