Pytanie z dnia 29 listopada 2016

Witam,
Mąż zakończył pracę na rzecz Pracodawcy Użytkownika( był zatrudniony przez agencję pracy) w zeszły piątek.Zdał wszystkie firmowe sprzęty, które użytkował(laptop).
Dowiedział się smms'owo od przełożonych, iż dział IT dokonał przeglądu zdanego laptopa i niestety wycenił jego naprawę na 1700 zł.
Kierownik poinformował go mailowo, iż ta kwota zostania mu odliczona od pensji.
Moje pytanie: Czy to jest normalna praktyka, aby obciążać pracownika za szkody wynikające z normalnego użytkowania sprzętu?
Co możemy zrobić?W Laptopie nie działały 2 przyciski przy touch pad.
Justyna R.

Dzień dobry. Odpowiedzialność Pani męża za powierzone mu mienie jest zależna od tego czy szkoda powstała wskutek normalnego zużycia rzeczy, czy też z powodu braku należytej pieczy nad nią. W przypadku, gdy laptop uległ uszkodzeniu z powodu normalnego jego użytkowania wówczas, co do zasady, Pani mąż nie będzie ponosił odpowiedzialności za powstałą w ten sposób szkodę. Nadmienić należy jeszcze, iż w przedmiotowej sprawie zasadnicze znaczenie będzie miał fakt czy został sporządzony protokół przekazania laptopa Pani mężowi i protokół jego zwroty pracodawcy oraz ich treść, czy też takich protokołów nie sporządzono. Ponadto ewentualny zakres odpowiedzialności Pani męża zależy od tego czy praca była wykonywana na podstawie umowy o pracę czy innego rodzaju umowy, np. umowy zlecenia. Z poważaniem, Marcin Kościuk.

Odpowiedź nr 1 z dnia 30 listopada 2016 12:17 Obejrzało: 301 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Szanowna Pani, co do zasady pracownik ponosi odpowiedzialność za mienie powierzone pracownikowi służące do wykonywania pracy. Powyższa odpowiedzialność wynika z art. 124 – 127 kodeksu pracy. Jednakże, od odpowiedzialności tej pracownik może się uwolnić, jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia. Ogólną zasadą jest, iż pracodawca nie może bez zgody pracownika potrącać z wynagrodzenia pracownika jakichkolwiek kwot z jakiegokolwiek tytułu, z wyjątkiem przypadków wskazanych w kodeksie pracy. Zgodnie z art. 87 par. 1 kodeksu pracy z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - podlegają potrąceniu tylko następujące należności: 1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych; 2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne; 3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi; 4) kary pieniężne przewidziane w art. 108. Potrącenie jakichkolwiek innych należności, niż wyżej wskazane, z wynagrodzenia za pracę, jest możliwe tylko na podstawie pisemnej zgody pracownika. Nie mniej jednak, nawet jeśli Pani mąż wyrażał pisemną zgodę co do potrącenia z wynagrodzenia innych należności niż wymienione uprzednio, a mimo wszystko nie ponosi on winy w uszkodzeniu sprzętu to powinien w tej sytuacji skierować do pracodawcy pismo z opisaniem wszelkich okoliczności z tym związanych, w tym z zapewnieniem o swoim braku winy, a jednocześnie wezwać pracodawcę do zapłaty potrąconej niesłusznie należności. Pismo należy wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W przypadku braku uiszczenia zadłużenia Pani mężowi będzie przysługiwała wyłącznie droga sądowa.

Odpowiedź nr 2 z dnia 1 grudnia 2016 01:05 Obejrzało: 299 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.