Pytanie z dnia 12 września 2016

Witam chciałam się zapytać w sprawie odwołania się do reklamacji co mogę w tej sprawie zrobić. Zakupilam buty i nie zauwazylam ze sa rozne czyli ten sam rozmiar ale zle jedna para uszyta.dopiero po paru miesiacach mama zalozyla te buty zeby mi troche rozciągnąć poniewaz nie dalo sie w nich chodzic raz tylko je ubralam pozniej je odstawilam i nie chodzilam dopuki mama nie przyjechala i ja w tedy poprosilam zeby mi te buty rozciagnela ubrala te buty na skarpetki i w tym samym momencie zauwazylysmy roznice buta.poszłam je zareklamowac i otrzymalam odmowe.Z przykrością stwierdzamy ze nie widzą podstaw do reklamacji.kupujący powinien sam ocenić stan buta przed jego zakupem a tego nie uczynił.Zgłoszona niezgodność towaru z umową lub powstały dyskomfort pomiędzy pół parami była widoczna w momencie zakupu i ze powinnam zgłosić to od razu a nie po 3 miesiącach. Proszę mi pomóc. POZDRAWIAM

Szanowna Pani, odwołanie od nieuznania reklamacji nie jest pismem sformalizowanym i nie posiada jednego prawidłowego wzoru, co oznacza, że można sporządzić je w sposób dowolny. W uzasadnieniu należy zawrzeć opis wszelkich budzących zastrzeżenia nieprawidłowości, przedstawienie sytuacji zakupu, odkrycia wadliwości przedmiotu lub innej jego niezgodności z umową oraz wskazać przyczyny podważenia odmowy reklamacji. Odwołanie najlepiej złożyć osobiście w miejscu zakupu wadliwego towaru. Jeżeli odwołanie nie jest sporządzane w momencie odbioru reklamacji, należy do niego załączyć kopię dowodu sprzedaży, kopię złożonej reklamacji i pisma na nią odpowiadającego. Można poprzeć się przepisami prawnymi regulującymi kwestie ochrony praw konsumenta, aby uwypuklić zasadność pisma. Warto wskazać, iż zgodnie z art. 556(2) Kodeksu cywilnego jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego. Przepis ten wprowadza domniemanie istnienia wady w towarze oraz określa okres, w którym to domniemanie trwa. Punktem granicznym jest moment wydania rzeczy kupującemu. Po zgłoszeniu reklamacji przed upływem tego rocznego terminu automatycznie zakłada się, że rzecz była wadliwa w chwili jej sprzedaży, co w większości przypadków upraszcza reklamację. Kolejny przepis to art. 568 § 2 Kodeksu cywilnego, który mówi o tym, iż roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem dwóch lat. Oznacza to, iż roszczenie wynikające z rękojmi należy złożyć w ciągu roku od dnia zauważenia wady – niemniej najlepiej ją zgłosić zaraz po zauważeniu. Warto podkreślić, że nie skraca to w żaden sposób okresu odpowiedzialności sprzedawcy, który wynosi dwa lata od dnia wydania rzeczy. Składając odwołanie może Pani powołać się na powyższe przepisy, wskazując kiedy stwierdziła Pani wadę i, że nastąpiło to w terminie ustawowym, a także powołać się na domniemanie istnienia wady w towarze. Jeżeli złożone odwołanie nie przyniesie oczekiwanych efektów, można zwrócić się do Rzecznika Praw Konsumentów, który pełni nie tylko funkcję doradczą względem klientów, ale i procesową względem nieuczciwych przedsiębiorców. Rzecznik pomaga również podejmować dalsze kroki w celu dochodzeniu swoich praw. Jeżeli od zakupu minęły trzy miesiące i w Pani okolicy znajduje się drugi sklep marki, w której zakupiła Pani buty, można udać się do innego sklepu i spróbować złożyć w nim ponownie reklamację.

Odpowiedź nr 1 z dnia 13 września 2016 23:10 Obejrzało: 992 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.