Prawa konsumenta. Jaka jest możliwość wyegzekwowania od producenta swoich praw?

Pytanie z dnia 05 listopada 2020

Witam.
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie produkcji i w styczniu 2019 roku zakupiłem u polskiego producenta , maszynę do frezowania i cięcia takich materiałów jak drewno, tworzywa sztuczne. Od samego początku z maszyną były problemy, a po drodze już kilkanaście wizyt serwisowych co kilka tygodni/miesięcy. Do dzisiaj nie wszystko jest zrobione, a z serwisem jest coraz trudniejszy kontakt. Za chwilę kończy się gwarancja i obawiam się o to co będzie dalej z tym niepewnym sprzętem.
Jaka jest możliwość wyegzekwowania od producenta swoich praw? W umowie zastosowano wyłączenie z rękojmi, ale gwarancja to 24 miesiące, a czas reakcji serwisu to 48 h.
Pozdrawiam.

Witam, proszę na piśmie wezwać serwis do wykonania wskazanych napraw w określonym terminie. W przypadku braku reakcji będzie mógł Pan ją sam naprawić na koszt sprzedawcy plus dochodzić odszkodowania za opóźnienie w naprawie. Proszę postępować zgodnie z treścią gwarancji. Pozdrawiam, Grzegorz Kantecki

Odpowiedź nr 1 z dnia 6 listopada 2020 11:43 Zmodyfikowano dnia: 6 listopada 2020 11:43 Obejrzało: 301 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry, Oczywiście bez dodatkowej analizy dokumentów związanych ze sprzedażą, w tym też ewentualnej korespondencji stron nie jest możliwa precyzyjna odpowiedź. Spróbuję nakierować jednak na kilka możliwości, które przy kompletnym wyłączeniu rękojmi mogą mieć zastosowanie: 1. w zależności od treści gwarancji kupującemu mogą przysługiwać różne prawa, przykładowo naprawa sprzedanej rzeczy, obniżenie ceny, wymiana rzeczy na nowej; często uprawnienia są podobne do tych z rękojmi, ale w pewien sposób ograniczone. W przypadku niewykonywania obowiązków wynikających z gwarancji przez sprzedającego - tak samo jak przy rękojmi, możliwe jest wyegzekwowanie tych działań poprzez działanie przed sądem, alternatywnie, wykonanie zastępcze, którego koszty musiałby pokryć sprzedający. 2. w ostateczności możliwe powinno być dochodzenie odszkodowania za nieprawidłowe wykonanie umowy. W takiej sytuacji konieczne jest wykazanie realnie poniesionej szkody. 3. jeśli zawierali Państwo umowę sprzedaży (tj. dokumentacją sprzedaży jest coś więcej niż tylko FV), możliwe, że zapisy tej umowy posiadają zapisy umożliwiające podjęcie konkretnych działań. Pozdrawiam.

Odpowiedź nr 2 z dnia 8 listopada 2020 16:54 Zmodyfikowano dnia: 8 listopada 2020 16:54 Obejrzało: 295 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.