Oszustwo na fałszywym linku bankowym – czy bank odpowiada za utracone środki?.

Pytanie z dnia 27 października

W lutym 2025 zostałam oszukana - kliknęłam w link prowadzący do fałszywej strony banku. Potem ktos zadzwonił a ja wprowadzona w błąd, autoryzowanym przelewy (rzekomo miało byc to 1 zl). Czesc pueniedzy wypłacili z bankomatu a czesc zlecone przelewem. To była niedziela. Przelew do banku revolut dotarł w sobotę. Po kilku minutach od momentu jak ktos zlecił ten przelew ja zadzwoniłam na infolinię banku. Powiedziano mi ze przelewu nie mozna anulowac, nie da sie nic zrobić. Pieniądze do banku revolut na konto oszusta dotarły dopiero we wtorek. Bank pko miał czas na anulowanie tego przelewu od niedzieli do wtorku. Na wyciągu tez była inna data niż da niedziela której ktos zlecił przelew z mojego konta. Bank nie poczuwa sie do winy. Jestem pewna ze jednak mozna bylo cos zrobic. Sprawa trafiła na policję. To jednak tez nie pomoglo w anulowaniu przelewu. Czy w tej sytuacji moge żądać od banku zwrotu pieniedzy przesłanych na konto oszusta? Bardzo prosze o odpowiedź i ewentualną wycenę.

Dzień dobry. 1. Tak, ma Pani prawo żądać od banku zwrotu pieniędzy w sytuacji, gdy zostało Pani oszukana i środki z konta trafiły na konto oszusta. Jedna, to czy bank zwróci Pani pieniądze zależy od szczegółowych okoliczności sprawy. Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych bank generalnie odpowiada za nieautoryzowane transakcje, ale może ograniczyć swoją odpowiedzialność , jeżeli wykaże umyślność albo rażące niedbalstwo klienta. Nie oznacza to jednak, że samo prawidłowe uwierzytelnienie (np. kod SMS) jest wystarczające, by odmówić zwrotu. Sądy najczęściej przyjmują stanowisko zgodnie, z którym zostanie oszukanym przez osoby podszywające się pod bank nie jest rażącym niedbalstwem klienta (jednak zawsze jest to sprawa indywidualna). 2. W tej sytuacji powinna Pani a) złożyć natychmiast formalną reklamację (na piśmie) w banku. Jeśli już to Pani zrobiła telefonicznie, należy potwierdzić reklamację na piśmie/mailem z żądaniem zwrotu środków i żądaniem informacji o przebiegu postępowania (terminy, czynności). Do reklamacji powinan Pani dołączyć: wyciągi, zrzuty ekranu, numer sprawy zgłoszonej na policję, opisy rozmów z oszustami (czas, treść), daty i godziny, potwierdzenie rozmowy z infolinią. (Zazwyczaj bank ma 30 dni na odpowiedź, ale w takich sprawach może działać szybciej). b) domagać się przywrócenia stanu konta lub zwrotu środków. Może tu Pani powołać się na przepisy ustawy o usługach płatniczych i na treść reklamacji. Może Pani także wystąpić o informację od banku: czy i kiedy bank próbował zablokować/odwołać przelew, dlaczego nie udało się to anulować, oraz o wydruk/ logi transakcyjne (czasy zleceń, moment autoryzacji, moment księgowania). c) przekazać policji wszystkie dowody i uzyskać numer sprawy. Policja powinna prowadzić czynności wobec sprawców i może wystąpić do banku/odbiorcy z żądaniem wstrzymania środków lub wydania danych. d) zgłosić sprawę do Rzecznika Finansowego. Jeśli bank odmówi zwrotu lub odpowie odmownie w reklamacji, może Pani złożyć skargę do RF (z odpowiedzią banku i dowodami w załączeniu). Rzecznik często rozpatruje tego typu spory i ma doświadczenie w nakazywaniu zwrotów w sprawach phishingu. e) rozważyć powództwo cywilne przeciw bankowi (pozew o zapłatę/przywrócenie stanu konta). Może Pani żądać zwrotu utraconej kwoty i odsetek. W pozwie należy przytoczyć dowody, tego że doszło do oszustwa, a także dowody tego że bank mógł i powinien był podjąć czynności zapobiegawcze. f) Kontakt z bankiem odbiorcy (Revolut). Może Pani także zgłosić sprawę w Revolut i poprosić o zawieszenie konta odbiorcy/zwrot. Revolut czasem współpracuje w takich sytuacjach. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208

Odpowiedź nr 1 z dnia 27 października 2025 21:46 Zmodyfikowano dnia: 27 października 2025 21:46 Obejrzało: 6 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.