Odrzucona reklamacja obuwia,wymiana obuwia na większy rozmiar,

Pytanie z dnia 27 listopada 2018

Zareklamowałam letnie buty rocznego dziecka. Została ona uznana jednak nie zgodzono się na zwrot kosztu zakupu a zaproponowano naprawę obuwia, gdzie nie jest ona bezcelowa gdyż mamy już chłodne dni a w przyszłym sezonie dziecko będzie miało już większy rozmiar stopy. Czy można domagać wymiany towaru na większy rozmiar? jakich argumentów użyc przy odwołaniu od decyzji?

Dzień dobry, zgodnie z przepisami, wybór naprawienia towaru (zamiast zwrotu pieniędzy lub jego wymiany) leży w uprawnieniach sprzedawcy z tytułu rękojmi. Można spróbować dogadać się ze sprzedawcą lub ew. spróbować zaangażować w sprawę powiatowego rzecznika konsumenta, może podejmie się mediacji w sprawie. Pozdrawiam, adw. Agata Paplińska

Odpowiedź nr 1 z dnia 28 listopada 2018 11:33 Zmodyfikowano dnia: 28 listopada 2018 11:33 Obejrzało: 242 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Może się Pani zwrócić z prośba o pomoc do rzecznika praw konsumenta w swoim regionie. Niemniej, zgodnie z art. 560 kodeksu cywilnego: § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. § 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia. § 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. § 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna. Art. 561 k.c.: § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady. § 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. § 3. Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.

Odpowiedź nr 2 z dnia 29 listopada 2018 10:19 Zmodyfikowano dnia: 29 listopada 2018 10:19 Obejrzało: 236 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.