Jakich informacji może wymagać bank od klientów?

Pytanie z dnia 17 kwietnia

Dostałam takiego smsa od banku: "Musimy prosić Cię o potwierdzenie swoich danych w naszym banku. Ankietę możesz wypełnić w naszej placówce. Ankieta jest obowiązkowa i wynika z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Wypełnij ją do 2025-06-17 aby nie stracić dostępu do konta."
Czy bank ma prawo żądać ode mnie abym poszła do placówki potwierdzić swoje dane? Dodam, że moja mama ma konto w tym samym banku i nie dostała takiego smsa. Mam tez konta w kilku innych bankach i żadnego takiego wezwania nie dostałam z innego banku. A w tym banku mam konto od ok.10 lat i to pierwszy raz dostałam takie wezwanie. Dodam że w placówce potwierdzałam swoje dane w grudniu 2024r.
Jak zapytałam banku o powód to odpowiedzieli, że brak weryfikacji tożsamości powoduje ograniczenia na rachunku np. w postaci limitu miesięcznego 5000zł. Wynika to z kwestii proceduralnych i z prawa bankowego.

Czy jest to możliwe, czy bank pisze prawdę czy po prostu nie szanują klientów?

Dzień dobry. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu rzeczywiście nakłada na banki obowiązki tego rodzaju. Dodatkowo kwestie te powinny wynikać z regulaminu banku, na który zgodziła się Pani zawierając z bankiem umowę. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208

Odpowiedź nr 1 z dnia 22 kwietnia 2025 09:37 Zmodyfikowano dnia: 22 kwietnia 2025 09:37 Obejrzało: 15 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry, obowiązek stosowania przez bank tzw. środków bezpieczeństwa finansowego wynika z przepisów ustawy przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (art. 33 i nast.). Oznacza to, że bank ma prawo żądać aktualizacji danych klientów, w tym za pomocą SMS. Brak aktualizacji może skutkować ograniczeniami, np. limitami transakcji. Częstotliwość weryfikacji zależy od profilu ryzyka klienta, stąd różnice między klientami. Potwierdzenie danych w grudniu 2024 r. nie zwalnia z obowiązku ponownej weryfikacji, jeśli bank uzna to za konieczne. Z poważaniem

Odpowiedź nr 2 z dnia 25 kwietnia 2025 08:24 Zmodyfikowano dnia: 25 kwietnia 2025 08:24 Obejrzało: 7 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.