Zajęcie komornicze z konta bankowego.

Pytanie z dnia 12 marca

Dzień dobry, w grudniu komornik ściągnął mi 4000zl z konta oszczędnościowego. Dowiedziałam się o zaistniałej sytuacji z aplikacji bankowej. Były tam 3 sygnatury sprawy na łączną kwotę ok 4 tysiące.
Zadzwoniłam do kancelarii komorniczej żeby uzyskać jakiekolwiek informacje, ponieważ nie wiedziałam o zadłużeniu i nie było żadnej poczty.
Powiedziano mi że są 3 sygnatury za mandaty autobusowe w tym w jednej z sygnatur aż 5 mandatów .Poprosiłam o przesłanie dokumentów na maila,powiedziano mi że nie mogą, jak się też okazało wysyłali poczta ale na adres pod którym nie mieszkam od 20 stu lat. Adres zameldowania w innym mieście- mieszkałam tam 4 lata na okres szkoły średniej.
Poprosiłam o przesłanie w takim razie pod mój aktualny adres , Pani powiedziała ,że nie mogą teraz ,że muszą czekać aż tamte listy wrócą, przepakować i dopiero wysłać. Jest już marzec i nadal nie mam żadnej informacji na papierze . Nie wiem za co komornik tak naprawdę zabrał mi pieniądze i czy słusznie. Miałam klika mandatów z czasów młodości ale nie aż tyle. Część też była spłacona. Wysłałam również maila do kancelarii z prośbą o wysłanie dokumentacji i aktualnym adresem ale nie dostałam odpowiedzi.
Co z tym dalej zrobić? Czy jest szansa na odzyskanie tych pieniędzy?
Czy komornik mógł działać bezprawnie.
Proszę o radę co dalej z tym robic

Dzień dobry, powinna się Pani zapoznać z aktami sprawy w kancelarii komornika. Może to Pani zrobić osobiście lub przez pełnomocnika. Dopiero po analizie akt będzie można ocenić czy i co można w sprawie zrobić. Niemniej komornik wysyła korespondencję na adres wskazany przez wierzyciela i to wierzyciel musiał podać Pani nieaktualny adres. Pozdrawiam adwokat Bernadetta Parusińska- Ulewicz adwokat@kancelariaulewicz.pl tel.: 663-182-634

Odpowiedź nr 1 z dnia 13 marca 2025 10:14 Zmodyfikowano dnia: 13 marca 2025 10:14 Obejrzało: 32 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry, rozumiem, że sytuacja jest dla Pani bardzo stresująca, i chętnie pomogę wyjaśnić, jak najlepiej postępować w tej sprawie. 1. Podstawowe zasady postępowania komorniczego Komornik wykonuje czynności na podstawie tytułu wykonawczego, którym może być wyrok sądowy, decyzja administracyjna, czy inny dokument potwierdzający istnienie obowiązku zapłaty. Zanim komornik przystąpi do ściągania środków z konta, powinno nastąpić odpowiednie poinformowanie dłużnika o postępowaniu egzekucyjnym. Zwykle ma miejsce: Otrzymanie wezwania do zapłaty (zwykle na adres zameldowania), Upomnienie, Informacja o wszczęciu egzekucji, Zajęcie wynagrodzenia lub rachunków. 2. Problem z adresem korespondencyjnym To, że wysyłano korespondencję na adres, pod którym Pani już od 20 lat nie mieszka, jest poważnym problemem. Zgodnie z przepisami, komornik i kancelaria komornicza powinni mieć aktualny adres do doręczeń. Jeśli wysyłali korespondencję na nieaktualny adres, to może to stanowić podstawę do zakwestionowania postępowania. Powinna Pani niezwłocznie poinformować kancelarię komorniczą o aktualnym adresie i zażądać, by korespondencja była przesyłana na ten adres. 3. Działania komornika Komornik może dokonać zajęcia środków na koncie bankowym tylko w ramach prawidłowo prowadzonego postępowania egzekucyjnego, po wcześniejszym doręczeniu odpowiednich dokumentów (np. decyzji sądowych, wyroków). Jeśli nie dostała Pani żadnej dokumentacji i nie była Pani właściwie poinformowana o postępowaniu, może to stanowić podstawę do złożenia skargi na komornika. 4. Skarga na komornika i kancelarię komorniczą W takiej sytuacji warto: Złożyć skargę na komornika do sądu rejonowego, który nadzoruje kancelarię komorniczą. W skardze powinna Pani wskazać, że nie była Pani właściwie informowana o toczącej się egzekucji, ponieważ korespondencja trafiała na nieaktualny adres. Można również wskazać, że nie otrzymała Pani żadnej dokumentacji dotyczącej długu. Złożyć zażalenie na działania kancelarii komorniczej. Warto to zrobić w formie pisemnej, najlepiej wysyłając dokumenty za potwierdzeniem odbioru, aby mieć dowód na złożenie wniosku. 5. Prośba o zwrot pieniędzy Jeśli komornik dokonał zajęcia pieniędzy na podstawie nieprawidłowych dokumentów lub z powodu nieaktualnego adresu, istnieje możliwość, że można ubiegać się o odzyskanie tych pieniędzy. O ile w postępowaniu nie doszło do przekroczenia przepisów prawa, może być trudno o zwrot, jednak na pewno warto ubiegać się o wyjaśnienie tej sytuacji. Komornik powinien udostępnić informacje na temat kwoty zajęcia, tytułów wykonawczych i spraw, na podstawie których egzekucja miała miejsce. 6. Prośba o udostępnienie dokumentacji Ponieważ wysłała Pani już maila do kancelarii komorniczej z prośbą o przesłanie dokumentów, warto ponownie skontaktować się z kancelarią (można telefonicznie, jeśli nie ma odpowiedzi na maile) i przypomnieć im o obowiązku dostarczenia dokumentacji dotyczącej tych spraw. Dodatkowo, warto również zapytać, czy może Pani otrzymać potwierdzenie doręczenia korespondencji na niewłaściwy adres. 7. Konsultacja z prawnikiem Jeśli sytuacja nie zostanie wyjaśniona na poziomie kancelarii komorniczej lub sądu, warto rozważyć konsultację z prawnikiem, który pomoże skutecznie reprezentować Pani interesy. Może to obejmować przygotowanie pism procesowych, w tym skarg i zażaleń, a także doradztwo w zakresie odzyskiwania pieniędzy. 8. Zgłoszenie sprawy do UOKiK Jeśli kancelaria komornicza działa w sposób, który można uznać za nieuczciwy, np. ignorując Pani prośby lub stosując nieprawidłowe praktyki, warto zgłosić sprawę do Urządu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Podsumowanie: Skontaktuj się ponownie z kancelarią komorniczą, aktualizując adres korespondencyjny. Złóż skargę na komornika do sądu rejonowego. Ustal dokładnie, jakie dokumenty zostały wysłane, i poproś o kopie. Rozważ złożenie zażalenia na działania komornika. Skonsultuj się z prawnikiem w celu dalszych działań. Jeśli będzie Pani potrzebować dalszej pomocy, proszę śmiało się ze mną skontaktować. Numer telefonu: 507437019.

Odpowiedź nr 2 z dnia 13 maja 2025 21:32 Zmodyfikowano dnia: 13 maja 2025 21:32 Obejrzało: 1 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.