Przywrócenie terminu na złożenie odwołania od decyzji administracyjnej w czasie epidemii

W poprzednim artykule wyjaśniłam, jak złożyć odwołanie od decyzji administracyjnej oraz co się dzieje po wniesieniu odwołania w terminie, tj. w ciągu 14 dni od dnia otrzymania bądź ogłoszenia decyzji. Może się jednak zdarzyć, że z przyczyn od Ciebie niezależnych nie będziesz w stanie złożyć odwołania w terminie. Do takich przyczyn można zaliczyć m.in. hospitalizację, kwarantannę bądź izolację domową. Z uwagi na trwający w Polsce stan epidemii Covid-19 ryzyko wystąpienia któregoś z tych zdarzeń jest dosyć wysokie. Czy w związku z tym adresat decyzji, który z przyczyn niezależnych nie mógł się w porę odwołać od decyzji musi pogodzić się z niekorzystnym dla siebie rozstrzygnięciem? Nie, nie musi.

Termin na złożenie odwołania można przywrócić.

Od 16 grudnia 2020 roku* organ administracji publicznej, który stwierdzi, że w okresie obowiązywania stanu epidemii odwołanie zostało złożone po terminie, ma obowiązek zawiadomić odwołującego się o uchybieniu terminu i pouczyć go o możliwości złożenia wniosku o przywrócenie terminu na złożenie odwołania. Oznacza to, że w ciągu 30 dni od dnia otrzymania takiego zawiadomienia możesz poprosić właściwy organ administracji o przywrócenie terminu na złożenie odwołania, a organ ma obowiązek rozpatrzyć Twój wniosek.

Co zawrzeć we wniosku o przywrócenie terminu?

Przede wszystkim musisz wskazać przyczyny, które uniemożliwiły Tobie złożenie wniosku w terminie oraz wykazać, że opóźnienie nastąpiło bez Twojej winy, tzn.:

  • wskutek zdarzeń losowych, na które nie miałeś wpływu,
  • gdy złożenie odwołania w terminie było niemożliwe z uwagi na przeszkodę niemożliwą do usunięcia nawet przy największym w danych warunkach wysiłku;
  • gdy nie miałeś możliwości wyręczenia się osobą trzecią.

O braku winy nie można natomiast mówić, gdy nie dopilnowałeś terminu wskutek niedbalstwa.

Brak winy należy uprawdopodobnić (to nie jest to samo, co udowodnienie), tj. za pomocą odpowiedniej argumentacji, a w miarę możliwości także dokumentów, wykazać wysokie prawdopodobieństwo zaistnienia wypunktowanych wyżej okoliczności.

Kto decyduje o przywróceniu terminu?

Postanowienie orzekające o przywróceniu terminu bądź o odmowie jego przywrócenia wydaje organ odwoławczy. Postanowienie o przywróceniu terminu powoduje uruchomienie postępowania odwoławczego, które omówiłam w poprzednim artykule. Natomiast postanowienie o odmowie przywrócenia terminu kończy postępowanie. Postanowienie odmowne można zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego w terminie 30 dni od jego otrzymania.

Co w przypadku uchybienia terminowi po odwołaniu stanu epidemii?

Również jest taka możliwość. Podstawowa różnica między epidemicznym trybem przywrócenia terminu a trybem podstawowym sprowadza się do następujących kwestii:

  • organ nie ma obowiązku pouczać Ciebie o możliwości przywrócenia terminu – skorzystanie z tej możliwości zależy wyłącznie od Twojej woli oraz znajomości prawa;
  • wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu musisz jednocześnie dokonać spóźnionej czynności, tzn. wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania powinieneś złożyć odwołanie;
  • termin na złożenie wniosku wynosi obecnie 30 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu (przed 16 grudnia 2020 r. termin ten wynosił zaledwie 7 dni).

Jeżeli potrzebna jest Tobie pomoc w powyższych kwestiach, skontaktuj się ze mną. Postaram się pomóc zgodnie z moją najlepszą wiedzą.

Radca prawny Marta Waplak

tel. +48 607 148 941

e-mail: kontakt@kancelaria-waplak.pl

* Podstawa prawna: art. 15zzzzzn2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r., poz. 2095 z późn. zm.) w związku z art. 58 par. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.)