Wykorzystanie zdjęć produktów producentów w mediach społecznościowych a zgoda na publikację.
Pytanie z dnia 19 września
Dzień dobry, zajmuje się sprzedażą lamp różnych producentów. Jak i krajowych jak i zagranicznych. W social mediach będą wykorzystywane zdjęcia produktów, które mają umieszczone na stronie. Czy w tym celu potrzebuję od nich ( producentów)zgody na publikację?
Jeśli tak ,czy jest możliwość aby Państwo sporządzili taka zgodę?
Jaka cena?
Arkadiusz Malak Adwokat
Sprawy Rodzinne Sprawy Spadkowe Sprawy o Nieruchomości Sprawy Karne
Adwokat Arkadiusz Malak
Daszyńskiego 13/7, 59-700 Bolesławiec
Dzień dobry Dzień dobry Dziękuję za pytanie. Postaram się odpowiedzieć jasno i krok po kroku, opierając się na ogólnych zasadach prawa autorskiego w Polsce (ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Czy potrzebujesz zgody producentów na publikację ich zdjęć produktów w social mediach?Tak, w większości przypadków zgoda jest konieczna. Zdjęcia produktów umieszczone na stronach producentów (krajowych lub zagranicznych) zazwyczaj stanowią utwory chronione prawem autorskim – są dziełem twórczym fotografa lub agencji, a nie zwykłymi "zdjęciami katalogowymi". Używanie ich do celów komercyjnych, takich jak promocja sprzedaży w social mediach (np. na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn), to forma rozpowszechniania i wykorzystania cudzego utworu, co wymaga licencji lub wyraźnej zgody. Bez tego ryzykujesz roszczenia cywilne, w tym żądanie zaprzestania naruszeń, odszkodowania czy nawet kary (np. do 3-krotności wynagrodzenia, jakie autor mógłby otrzymać za legalne wykorzystanie).Wyjątki: Jeśli zdjęcia są w domenie publicznej, oznaczone jako "Creative Commons" z odpowiednią licencją (np. CC0 – bez ograniczeń) lub jeśli producent sam udzielił ogólnej zgody w regulaminie swojej strony (co zdarza się rzadko), to możesz je użyć bez dodatkowych formalności. Zawsze sprawdzaj to na stronie producenta. Dla producentów zagranicznych: Prawo UE (dyrektywa 2001/29/WE) i krajowe prawa autorskie działają podobnie, ale mogą różnić się szczegółami – np. w USA licencja fair use jest szersza, ale w kontekście komercyjnym i tak lepiej uzyskać zgodę. Aby uniknąć problemów, najlepiej poproś każdego producenta o pisemną zgodę (licencję) na konkretne użycie: publikację w social mediach, w celach promocji sprzedaży, na określony czas i terytorium (np. Polska i UE). Możemy sporządzić taką zgodę. Koszt to 1000, 00 zł brutto. Zapraszam do kontaktu Pozdrawiam serdecznie Adwokat Arkadiusz Malak Wszelkie informacje o Naszej Kancelarii znajdują się na stronie internetowej www.adwokat-malak.com
Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.