Pytanie z dnia 19 września 2016

Witam Państwa,

Piszę gdyż potrzebuję porady oraz kogoś kto będzie mi w stanie w jasny sposób nakreślić jak mam dalej działać. Otóż rzecz się zadzaiła jakoś w połowie lipca bieżącego roku, kiedy to w samochodzie zespuła mi sie przekładnia kierownicza. Została ona zregenerowana w warsztacie, lecz okazało się również, że pompa wspomagania wymaga naprawy. Również takąwą wymieniłem. Od tamtej pory borykam się z problemami układu kierowniczego samochodu. A to zła pompa, a to że przekładnia za mocno ścieśnięta., itd itp... Oddawałem samochód do Panów mechanioków na poprawki już około 6 razy, lecz nie spisywaliśmy żadnych protokołów reklamayjncych, wszystko było załatwiane słownie. W obecnej chwili nie ma poprawy, auto nadal zachowuję się nie tak jak powinno (dla sprwdzenia przejechałem się dwoma innymi samochodami tej samej marki i o tym samym modelu by się upewnić). Przy każdej reklamacji informowałem o problemie, a przy odbiorze słyszałem, że wszystko już jest jak trzeba, bingo i tym podobne zawołania... Mam już szczerze dość, chciałbym zakończyć współpracę z tymi Panami i odzyskać swoje, dość spore, zainwestowane, pieniądze... Czy taka wada kwalifikuję się na istotną? Czy w ogóle istnieje możliwość odstąpienia od umowy w takim wypadku? Posiadam rachunki na naprawę, dokładnie 3, które potwierdzają działania i ingerencje Panów w moje auto. Bardzo proszę o pomoc.

Szanowny Panie, w pierwszej kolejności należałoby wskazać, iż umowy dotyczące naprawy samochodu najczęściej mają charakter umowy o dzieło. Właściciel pojazdu w przypadku wykrycia wady w pierwszej kolejności powinien wyznaczyć warsztatowi odpowiedni termin na usunięcie wad (pisemnie), z zaznaczeniem, że po upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. W przypadku wadliwej naprawy zawsze może Pan dochodzić roszczeń z tzw. rękojmi za wady dzieła, do której stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Co do zasady, zgodnie z art. 568 § 1 kodeksu cywilnego sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. W nawiązaniu do Pańskiego pytania, ustalenie, czy wada jest istotna ma bardzo duże znaczenie praktyczne, ponieważ może determinować wybór w zakresie przysługujących roszczeń. Zatem, jeżeli wada, o której Pan wspomina byłaby istotna to wówczas posiadałby Pan uprawnienie m. in. do odstąpienia od umowy lub do obniżenia ceny. Nie będzie Pan mógł jednak odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna (art. 560 § 4 kodeksu cywilnego). Na marginesie wskazuję, iż odstąpienie od umowy unicestwia ją od początku tj. umowa nie tylko się rozwiązuje, ale należy traktować ją jakby nigdy nie była zawarta. Być może w Pańskim przypadku zasadne byłoby również udać się do niezależnych rzeczoznawców samochodowych z Polskiego Związku Motorowego, którzy sporządziliby opinię i wycenili uszczerbek w Pańskim samochodzie, w tym mogliby wówczas ocenić, czy uszczerbek ten może być spowodowany wadliwością napraw dokonywanych przez mechaników, o których Pan wspomina. Taka opinia będzie istotnym dowodem na potrzeby ewentualnego postępowania sądowego i pozwoliłaby ustalić, czy wada jest istotna czy też nie.

Odpowiedź nr 1 z dnia 20 września 2016 20:35 Obejrzało: 323 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.