Pytanie z dnia 17 listopada 2017

Witam,
Moja sprawa wygląda następująco: sprzedałam produkt na portalu Olx - dokładnie nagrywarkę DVD. Produkt dwukrotnie sprawdzałam przed wysyłką, razem z drugą osobą i miałam pewność, że wysyłam w 100% sprawny sprzęt. Przesyłka dotarła do kupującego 23 października. Następnego dnia kupujący miał otworzyć sprzęt i napisać mi czy wszystko jest w porządku. Nie odzywał się on jednak aż do 4 listopada. Wtedy nagle okazało się, że znalazły się jakieś usterki. Kupujący żąda ode mnie zwrotu pieniędzy, a gdy odmówiłam, straszy mnie sądem. Nie mam pewności czy od czasu dotarcia przesyłki do napisania wiadomości kupujący sam nie uszkodził sprzętu i teraz próbuje wyciągnąć ode pieniądze, usiłując przenieść winę na mnie. Dodam również, że kupujący nie chce naprawiać sprzętu, zasłaniając się problemami zdrowotnymi i jedyną opcją jego zdaniem jest właśnie zwrot. Mnie zwrot w żadnym stopniu nie satysfakcjonuje, bo wiem w jakim stanie był sprzęt w momencie wysyłki, więc nie ma możliwości aby nagle pojawiły się usterki. Co mogę zrobić w takiej sytuacji? Czy jako osoba prywatna mam w ogóle obowiązek przyjąć zwrot?

Dzień dobry, jeżeli sprzedaż nastąpiła między dwiema osobami prywatnymi (nie pomiędzy przedsiębiorcami ani nie pomiędzy przedsiębiorcą i konsumentem), zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego dotyczące wad fizycznych rzeczy. W przypadku wady fizycznej kupującemu przede wszystkim przysługuje prawo odstąpienia od umowy (chyba że sprzedawca niezwłocznie wady usunie lub rzecz wymieni, co w tej sytuacji jest raczej niewykonalne). Przekładając to na praktykę, kupujący powinien skierować do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i w oświadczeniu tym wyraźnie wskazać, iż odstępuje od umowy oraz żąda zwrotu zapłaconej ceny. Jednocześnie powinien poinformować, iż wadliwa rzecz została przesłana na adres sprzedawcy. W zasadzie więc należy przyjąć zwrot. Jeżeli taka sytuacja nie miała jeszcze miejsca można mieć nadzieję, że kupujący nie skorzysta z przysługujących mu uprawnień. W przypadku otrzymania od kupującego jakiejkolwiek korespondencji w tej sprawie, w razie dalszych pytań lub wątpliwości, proszę o kontakt bezpośredni. Pozdrawiam, adwokat Agnieszka Kurczuk-Samodulska

Odpowiedź nr 1 z dnia 20 listopada 2017 10:13 Zmodyfikowano dnia: 20 listopada 2017 10:13 Obejrzało: 309 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.