Porada w sprawie mieszkaniowej.

Pytanie z dnia 01 stycznia 2023

Z chwilą wyodrębnienie pierwszego lokalu mieszkalnego i przeniesienia jego własności na podmiot różny od dotychczasowego właściciela nieruchomości gruntowej, czyli dnia 29.12.2020r., w którym to dniu został złożony wniosek o założenie księgi wieczystej dla pierwszego lokalu wyodrębnionego i nabytego umową notarialną z dnia 29.12.2020 roku, z mocy prawa utworzyła się Wspólnota Mieszkaniowa. Zgodnie z posiadaną wiedzą, podczas zbycia pierwszego lokalu, właściciele pierwszego zbytego lokalu podpisali akt notarialny dnia 29.12.2020r. zawierający zapis, że „zarząd nieruchomością wspólną sprawowany jest jako zarząd powierzony w rozumieniu art. 18 ustawy o własności lokali, a sprawowanie pierwszego zarządu nieruchomością wspólną powierzono firmie XXX, która sprawuje zarząd na zasadach określonych w odrębnie zawartej umowie.” Jako że umowa w formie aktu notarialnego zawierana jest pomiędzy właścicielami lokali, a nie pomiędzy nimi i zarządcą, oraz jak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17.06.2015 roku, sygn. Akt II GSK 1153/14, że do wykonywania czynności zarządzania powierzenie zarządzania w akcie notarialnym nie wystarczy i konieczne jest zawarcie umowy w tym zakresie, dnia 21.01.2021r. została zawarta Umowa o Zarządzanie Nieruchomością pomiędzy „Wspólnotą Mieszkaniową YYY reprezentowaną przez J.D. – Członka Zarządu”, a „firmą XXX reprezentowaną przez E.P.”. Również na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego pomiędzy Nabywcami pierwszego zbytego lokalu a Deweloperem został dokonany wpis do Księgi Wieczystej Nieruchomości wskazujący na zarząd powierzony jako sposób zarządzania nieruchomością wspólną, a wniosek o ten wpis został dokonany 04.01.2021r.

Tego samego dnia (21.01.2021r.) co nastąpiło podpisanie umowy pomiędzy Wspólnotą a Zarządcą powierzające przez Wspólnotę Zarządcy zarząd i administrację Nieruchomością na warunkach określonych w tej umowie, odbyło się również pierwsze zebranie Wspólnoty Mieszkaniowej z udziałem pełnomocnika właścicieli pierwszego wyodrębnionego mieszkania oraz J.D. w roli pełnomocnika A.K. (Dewelopera), na którym to zebraniu została podjęta uchwała powołująca jednoosobowy Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej oraz wybierająca do tego Zarządu J.D. – pełnomocnika A.K. (Dewelopera). Podkreślam również, że podczas uchwalania tej uchwały nie było obecnego notariusza, w związku z czym uchwała zmiany sposobu zarządzania z powierzonego na lokatorski wydaje się nieważna. Dodatkowo sama uchwała nawet nie zakłada zmiany sposobu zarządzania, a tylko powołuje Zarząd Wspólnoty, powielając umowny Zarząd Powołany.

J.D. powołuje się na bycie w Zarządzie do dnia dzisiejszego. Nawiasem mówiąc J.D. w podpisanej uchwale była pełnomocnikiem Dewelopera, który posiadał 11/12 mieszkań, natomiast obecnie Deweloper sprzedał już wszystkie mieszkania, a J.D. jest teraz lokatorem jednego z mieszkań i pełnomocnikiem osoby związanej z Deweloperem, która posiada dwa mieszkania.

W zapisie wyżej wspomnianej uchwały powołano się na działanie na podstawie art. 18 Ustawy o Własności Lokali (dalej OWL). Na podstawie tego samego artykułu OWL dnia 29.12.2020r. umową notarialną zarząd został powierzony firmie XXX, co jak wcześniej wymieniono, zostało dnia 21.01.2021r. zawarte umową o zarządzanie. Następnie w Akcie Notarialnym „Akt Ustanowienia Odrębnej Własności Lokalu, Umowa Sprzedaży, Pełnomocnictwo oraz Oświadczenie o Ustanowieniu Hipoteki” dla mojego mieszkania, który został podpisany w marcu 2021, widnieje zapis wskazujący na sposób zarządzania jako zarząd powierzony z określeniem konkretnego pierwszego Zarządcy (zapis przytoczony w jednym z poprzednich akapitów).

Art. 20 ust. 2 UWL wskazuje, że „zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani”, natomiast chcę mieć pewność, czy forma zarządzania jako Zarząd Powierzony, która to forma została wpisana w Księgę Wieczystą Nieruchomości, jest nadal ważna i firma XXX, której powierzono zarząd, jest prawnym zarządcą oraz dodatkowo chcę potwierdzić, czy J.D. nie miała prawa przez ostatnie 2 lata być w Zarządzie Wspólnoty.

Jakie prawne kroki mogę/powinnam podjąć? Czy najlepszym rozwiązaniem będzie np. pozew cywilny przeciwko firmie zarządzającej XXX i na jakiej podstawie, czy może np. wnieść powództwo o stwierdzenie nieistnienia opisanej uchwały?

Dodatkowo będzie jeszcze dochodziła sprawa z nielegalnym przetwarzaniem danych osobowych przez firmę zarządzającą XXX. Firma od 2 lat twierdziła, że kamery na naszym budynku to atrapy, nigdzie nie są podłączone, i dane nie są przetwarzane, natomiast w sytuacji spornej, gdzie firmie na rękę było zdobycie dowodu z kamery, okazało się, że posiadają nagranie sytuacji, czyli przetwarzają nasze dane osobowe, a nie posiadają ze Wspólnotą Umowy o Powierzenie Przetwarzania Danych Osobowych, ani żadnych zapisów tego dotyczących w Umowie o Zarządzaniu.
W tej sprawie będę prawdopodobnie pisała oddzielne pismo do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Tutaj pojawią się odpowiedzi od prawników


Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.