odpowiedzialność sprzedawcy za uszkodzony towar

Pytanie z dnia 22 lutego 2019

sprzedaje towar na allegro jako przesiebiorca, kupujacy odbiera paczke z poczty bez zastrzezen a w domu okazuje sie ze ma połamany towar i wysyła mi zdjecia wraz z opakowaniem zewnetrznym które tez jest uszkodzone, co mam zrobic w takiej sytuacji? czy jestem odpowiedzialna za to?

Zakładając, że kupujący jest konsumentem i nabywa towar na potrzeby prywatne podstawową regulacją, stosowaną w takich sytuacjach, jest art. 548 § 3 kodeksu cywilnego, który mówi, że Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. Postanowienia mniej korzystne dla kupującego są nieważne. Zgodnie zatem z tym przepisem, a także art. 559 kodeksu cywilnego mówiącym o tym, że sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili, sprzedający towar powinien zwrócić pieniądze kupującemu, obniżyć cenę, naprawić produkt lub wymienić go na nowy w zależności od rodzaju uszkodzeń i preferencji kupującego ( chyba, że kupujący sam sobie wybrał przewoźnika ). Kupujący ma prawo również dochodzić swych praw od przewoźnika jednak jest to dla niego bardziej skomplikowane i wymaga dochowania dodatkowych warunków formalnych dlatego też łatwiej mu kierować je bezpośrednio do sprzedawcy.

Odpowiedź nr 1 z dnia 24 lutego 2019 21:30 Zmodyfikowano dnia: 24 lutego 2019 21:30 Obejrzało: 379 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Nabywca powinien zgłosić uszkodzenie przesyłki poczcie, jako przewoźnikowi, w formie reklamacji. Pan jest zwolniony z odpowiedzialności z chwilą nadania przesyłki, chyba że nadana była uszkodzona. Proszę odsyłać do regulaminu przewoźnika w zakresie reklamacji, np. wysyłać linka lub plik z informacją.

Odpowiedź nr 2 z dnia 24 lutego 2019 22:28 Zmodyfikowano dnia: 24 lutego 2019 22:28 Obejrzało: 379 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.