Pytanie z dnia 21 września 2016

Jak mogę porozumieć się z bankami o wycofanie mnie z bik?

Szanowny Panie/Szanowna Pani, Biuro Informacji Kredytowej jest instytucją, która została utworzona w oparciu o Ustawę prawo bankowe i tam znajdują się regulacje, które dotyczą pytania. Jak rozumiem interesuje Pana/Panią usunięcie informacji, które mają negatywny charakter i obniżają zdolność kredytową. Niestety, zgodnie z art. 105a ust. 3 Prawa bankowego, banki oraz instytucje kredytowe mogą przetwarzać informacje o kredytobiorcy – bez jego zgody – jeśli zaległość w wykonaniu zobowiązania wynosi powyżej 60 dni, a po zaistnieniu tej okoliczności minęło 30 dni od poinformowania dłużnika przez bank, inną instytucję ustawowo upoważnioną do udzielania kredytów, instytucję pożyczkową o zamiarze przetwarzania dotyczących jej tych informacji, bez jej zgody. Tym samym nie jest konieczna zgoda na przetwarzanie informacji negatywnych. Przetwarzanie tych negatywnych danych przez BIK może trwać przez okres nie dłuższy niż 5 lat od wygaśnięcia zobowiązania. BIK jako taki nie ma prawa do ingerencji w przekazywane informacje i bazę danych, może to zrobić wyłącznie na wniosek podmiotów uprawnionych – banków lub instytucji kredytowych. Jeżeli zatem do BIKu zostały przekazane błędne informacje, bądź upłynął wspomniany 5 letni termin lub też z innych przyczyn konieczna jest modyfikacji informacji w rejestrze, to należy zgłosić się do banku ze stosownym wnioskiem, który wykaże te okoliczności. Niestety, o ile nie zaistniały okoliczności, które zmuszają bank do złożenia wniosku o wykreślenie (upływ terminów, błędne informacje), to nie ma obowiązku pozytywnego rozpatrzenia wniosku.

Odpowiedź nr 1 z dnia 22 września 2016 22:07 Obejrzało: 335 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.