Pytanie z dnia 12 sierpnia 2020

Dzień dobry. Wynajmujemy z partnerem mieszkanie i od samego początku drzwi wejściowe "chodziły" ciężko, ale nie zwracaliśmy na to uwagi, bo w moim rodzinnym domu też były takie ciężkie drzwi i służyły przez lata. Od kilku dni drzwi zrobiły się cięższe, ale niestety nie sprawdzaliśmy ich stanu. Wczoraj górny i środkowy zawias puściły i aktualnie drzwi praktycznie ciągną się po podłodze przy otwieraniu i zamykaniu. Kontaktowałam się z właścicielką mieszkania i powiedziała (najpierw telefonicznie, póżniej sms), że jej mąż próbował naprawiać te zawiasy, więc coś z tymi drzwiami wcześniej było nie tak. Dzwoniliśmy po fachowca i uważa on, że naprawa będzie droga i zaleca zmienić drzwi na nowe i przede wszystkim lżejsze. Właścicielka mieszkania twierdzi, że za naprawę mamy zapłacić sami, a jeśli chcemy nowe drzwi to (mimo, że to ona powinna za to zapłacić) możemy się podzielić na pół. Co mam zrobić w tej sprawie? Zgodzić się na naprawę na własny kosz, mimo tego, że (jak mówi fachowiec) drzwi prędzej czy później znowu się zepsują? Zgodzić się na podział pół na pół za nowe drzwi? Może powinnam żądać wymiany drzwi przez właścicielke? Proszę o pomoc.

Dzień dobry, W pierwszej kolejności zalecam zajrzeć do zawartej umowy najmu mieszkania celem ustalenia jakie obowiązki w zakresie utrzymania mieszkania zostały przerzucone na Państwa jako najemców lokalu. Biorąc pod uwagę przepisy KC dotyczące ogólnie najmu, drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę. Jednak jeżeli w czasie trwania najmu rzecz wymaga napraw, które obciążają wynajmującego, a bez których rzecz nie jest przydatna do umówionego użytku, najemca może wyznaczyć wynajmującemu odpowiedni termin do wykonania napraw. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu najemca może dokonać koniecznych napraw na koszt wynajmującego. W art. 681 KC określono, że do drobnych nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą w szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody. Jeśli jednak wada drzwi jest tak poważna, nie można jej określić jako drobna naprawa, zwłaszcza że wada istniała jeszcze przed rozpoczęciem najmu lokalu przez Państwo. Pozdrawiam, adw. Sandra Grzywocz - Nowak

Odpowiedź nr 1 z dnia 17 sierpnia 2020 22:00 Zmodyfikowano dnia: 17 sierpnia 2020 22:00 Obejrzało: 245 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.