Czy producent i opiekun scenariuszowy mają prawo żądać swojej części w podziale tantiem (metryczce tantiemowej) do scenariusza?

Pytanie z dnia 11 marca 2024

czy producent i opiekun scenariuszowy mają prawo żądać swojej części w podziale tantiem (metryczce tantiemowej) do scenariusza? Dodam, że praca producenta i opiekuna polegała na czytaniu scenariusza i wprowadzaniu do niego poprawek. Była to praca techniczna, a nie twórcza. Podział tantiem do scenariusza był systemowy - scenarzysta nie miał na niego wpływu, o podziale decydował producent i był narzucony z góry poprzez dostarczenie do podpisu gotowych metryczek z podziałem.

Jeżeli ich praca miała charakter techniczny, a zatem nie była przejawem działalności twórczej prowadzącej do efektu o indywidualnym charakterze, to nie kreowała scenariusza, jako utworu. W konsekwencji, wykonanie tej pracy nie prowadziło do nabycia przez osoby ją wykonujące, statusu współtwórców tego scenariusza, co z kolei decyduje o tym, że tym osobom nie służy wynagrodzenie autorskie z tytułu eksploatacji scenariusza, jako utworu (potocznie nazywane tantiemami). W razie dalszych wątpliwości, zachęcam do kontaktu. Specjalizuję się w prawie autorskim. Pozdrawiam radca prawny Andrzej Gąsiorowski (tel. 606 960 939, www.radcagk.pl)

Odpowiedź nr 1 z dnia 11 marca 2024 19:52 Zmodyfikowano dnia: 11 marca 2024 19:52

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.