Pytanie z dnia 05 kwietnia 2019

Co zrobić z błędem notariusz powodującym szkodę dla klienta?
Notariusz wpisała błędne konto bankowe do przelewu pieniędzy z transakcji sprzedaży mieszkania. Zamiast konta złotówkowego wpisała konto dolarowe, dokonując złego wyboru z przedłożonych jej dokumentów. Na skutek pomyłki notariusz przelane złotówki zostały przez bank przewalutowane na dolary powodując stratę dla klienta wynoszącą ok. 20000 złotych.

Dzień dobry, odpowiadając na postawione powyżej pytanie wskazuję, iż odpowiedzialność odszkodowawcza notariusza została przez ustawodawcę określona w art. 49 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Prawa o notariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 540 t.j.). Zgodnie ze wskazanym przepisem w tym zakresie stosujemy odpowiednio przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. W związku z powyższym notariusz ponosi odpowiedzialność ex delicto za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu przez niego czynności notarialnej, zatem odpowiedzialność notariusza zarówno w stosunku do jego klienta, jak i osób trzecich, znajduje podstawę prawną w art. 415 KC. Uszczerbkiem majątkowym byłaby wskazana kwota związana z przewalutowaniem, który poniósł sprzedawca w wyniku popełnienia przez notariusza błędu, którym było wskazanie nieprawidłowego numeru rachunku bankowego. Postępowanie notariusza, który mimo profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności nie umiał prawidłowo wskazać numeru rachunku bankowego wskazanego w przedłożonych mu dokumentach należy uznać za zawinione (deliktowe), ponieważ jako osoba zaufania publicznego rażąco naruszyła należytą staranność w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej (art. 355 § 2 KC) oraz nie zabezpieczyła praw i słusznych interesów pozwanego (art. 80 § 2 PrNot). Reasumując, uzyskanie odszkodowania od notariusza jest jak najbardziej możliwe - tym bardziej, iż każdy właściciel kancelarii notarialnej podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Jednocześnie należy pamiętać o tym, iż z wnioskiem o odszkodowanie nie należy zwlekać zbyt długo. Dlaczego? Otóż ewentualne roszczenie o odszkodowanie ulega przedawnieniu po upływie trzech lat od momentu dowiedzenia się o szkodzie i dziesięciu lat od zaistnienia owej szkody. Terminy przedawnienia są dłuższe jedynie wtedy, gdy w czasie wykonywania czynności klient był niepełnoletni lub działanie notariusza było występkiem lub zbrodnią. Każdy notariusz powinien wykonywać swoje obowiązki z należytą starannością. Jeżeli tego nie robi - klientowi należy się rekompensata. Notariusz popełniający błąd jest zobowiązany do jego naprawienia. W związku z tym zasadnym byłoby w pierwszej kolejności wezwanie notariusza do zapłaty, a następnie ewentualne wystąpienie z powództwem do sądu. W przypadku dodatkowych pytań zachęcam do kontaktu z Kancelarią (tel. 501 519 748), z poważaniem Krzysztof Lange.

Odpowiedź nr 1 z dnia 8 kwietnia 2019 11:48 Zmodyfikowano dnia: 8 kwietnia 2019 11:48 Obejrzało: 360 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Witam, w mojej ocenie - jeżeli faktycznie to błąd notariusza - to trzeba go wezwać do zapłaty, a potem ewentualnie skierować sprawę do Sądu. Pozdrawiam, Grzegorz Kantecki

Odpowiedź nr 2 z dnia 8 kwietnia 2019 13:20 Zmodyfikowano dnia: 8 kwietnia 2019 13:20 Obejrzało: 358 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.