CZY MUSZĘ WDROŻYĆ RODO?

RODO jest stosowane w Polsce już ponad pół roku. Zarówno wiedza, jak i świadomość ochrony danych u przedsiębiorców, jak i Klientów jest coraz większa.

Poniżej wskazuję najważniejsze 6 powodów, dla których powinieneś wdrożyć RODO. Na końcu tekstu znajdują się informacje o nieodpłatnych konsultacjach związanych z RODO .

CZY MUSZĘ WDROŻYĆ RODO I DLACZEGO?

  1. Jeśli chcesz działać legalnie, RODO jest Ci niezbędne.

Czy płacisz podatki?

Czy stosujesz kasę fiskalną, jeśli tego wymagają od Ciebie przepisy?

Czy wystawiasz faktury zgodnie z wymogami?

Jeśli prowadzisz działalność, firmę na terenie UE - przepisy RODO obowiązują Cię podobnie jak przepisy podatkowe, księgowe czy przepisy drogowe.

 

  1. Jeśli chcesz budować swój wizerunek wśród Klientów, RODO może być Ci w tym pomocne.

Klienci są świadomi tego, że RODO obowiązuje i że obowiązek jego wdrożenia ciąży na Twojej firmie. Może powiesz, że Klienci mają już dosyć kolejnych informacji o RODO, które otrzymują od firm? Masz rację, ale nie wiem czy wiesz, z drugiej strony – jeśli ich nie dostaną – oburzają się, że ich dane nie są chronione.

Z doświadczenia przeprowadzonych wdrożeń widzę, że bardzo dużą motywacją do wdrożenia RODO w firmach, które się do mnie zgłaszały byli właśnie Klienci. Bardzo często zdarzało się, że klienci widząc brak wdrożonego RODO wykorzystywali ten argument próbując uzyskać specjalne rabaty czy bonusy na ich usługi. Nie powiem, że ich nie dostawali. Inna sprawa jest taka – że informacja o powodzie uzyskania od firmy rabatu rozprzestrzeniała się dosyć szybko wśród znajomych, przyjaciół takiego Klienta. Strata wizerunkowa mogła dużo kosztować taką firmę.

Każda firma chce być uznawana za profesjonalną, solidną i rzetelną . Wizerunek firmy, która nie stosuje się do przepisów prawa na pewno jej w tym nie pomoże.

 

  1. Jeśli chcesz wyróżniać się na tle konkurencji.

Tak jak napisałam, o ile RODO obowiązuje przedsiębiorców, o tyle nadal wiele firm nadal go nie wdrożyło.

Dzięki temu te, które to już zrobiły mogą wyróżniać się wśród innych jako profesjonalne, nowoczesne (bo aktualnie tematem na czasie jest „ochrona danych osobowych”) i świadome potrzeb rynku.

 

  1.  Jeśli chcesz prowadzić biznes, a nie bać się o to czy i kiedy wyjdzie, że nie wdrożyłeś RODO.

Jako firma chcesz przede wszystkim prowadzić biznes - poznawać Klientów czy kontrahentów, zarabiać pieniądze, realizować zamówienia. I rzeczywiście to powinien być twój cel. Nie jest jednak łatwo go realizować mając świadomość, że ciągle jesteś „w tyle” z tym by dostosować się do nowych przepisów.

 

  1. Jeśli chcesz zrobić to wcześniej niż później:)

​ Prawda jest taka, że przepisy dot. ochrony danych obowiązują i będą obowiązywać w takiej czy innej formie. Wcześniej czy później i tak będzie musiał je wdrożyć w swojej działalności.

 

  1. Jeśli chcesz być przygotowany na kontrole.​ 

Ten argument zostawiam na końcu, bo nie uważam go za najistotniejszy, choć może być pod kątem finansowym najbardziej dotkliwy. Rzeczywiście – kontrole już się zaczęły. Więcej o aktualnie trwających kontrolach, możesz przeczytać w wywiadzie Prezes Urzędu Ochrony Danych pt: "Edyta Bielak-Joma a o RODO: Kary będą surowe i dotkliwe – jako ostrzeżenie" 

UWAGA:  Wdrożyć RODO można samemu. Nie ma obowiązku korzystania z usług specjalistów. Urząd Ochrony Danych Osobowych wydaje systematycznie nowe Wytyczne. Jest też bogata baza Wytycznych Grupy Roboczej art. 29. Ministerstwo Cyfryzacji również zebrało na swojej stronie kilkadziesiąt stron poradników odnoszących się do RODO. W sieci jest mnóstwo informacji o RODO, ciągle wydawane są nowe interpretacje/ komentarze specjalistów.

W takiej sytuacji – przedsiębiorcom, który nie wdrożyli RODO – trudno będzie się wytłumaczyć, że nie wiedzieli czy je wdrożyć, nie wiedzieli jak je wdrożyć lub nie mieli pieniędzy na wdrożenie.  Rzeczywiście samodzielne wdrożenie wymaga poświęcenia czasu na zapoznanie się z przepisami, materiałami i rozeznanie się w temacie, ale nie jest niemożliwe.

 

RODO powinno być wdrożone przez wszystkich, którzy przetwarzają dane osobowe (nie dotyczy przetwarzania do celów osobistych/prywatnych).  Jeśli jednak, masz wątpliwości czy RODO dotyczy Ciebie – w związku z dzisiejszym wpisem napisz do mnie - sprawdzimy czy również w Twojej działalności RODO powinno zostać wdrożone.