Pytanie z dnia 09 marca 2017

Witam. Pracowałam na 1/2 etatu na piśmie szefowa nie chciała dać mi pełnego etatu wiec dała mi wypowiedzenie dn. 28.02.17r i powiedziała że mam nie przychodzić już do pracy. Świadectwa pracy mi nie wydała do tej pory. Chodzi o to jakie czas na wydanie świadectwa ma szefowa?

Dzień dobry, 1 stycznia 2017 roku weszła w życie Ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców zmieniająca treść art. 97 § 1 kodeksu pracy, który otrzymał brzmienie ,,W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy”. Wskazane określenie jest nieostre i może budzić wątpliwości z tego powodu Sąd Najwyższy w uchwale z 28 września 1976 roku (sygn. akt I PZP 41/76), stwierdził, iż ,,pracodawca spełnia przesłankę niezwłoczności w momencie, gdy prześle do znanego mu miejsca pobytu pracownika najwcześniej, jak tylko jest to możliwe świadectwo pracy, w momencie gdy nie jest w stanie przekazać pracownikowi świadectwa pracy bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy". Zmienione zostało także upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia wykonawczego w sprawie świadectw pracy. Skutkiem tego z dniem 1 stycznia 2017 roku utraciło moc rozporządzenie MPiPS z 15.5.1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. poz. 282 ze zm.). Nowe rozporządzenie jest na chwilę obecną w fazie projektu ale postanowienia o terminie wydania pracownikowi świadectwa pracy najprawdopodobniej pozostaną bez zmian, czyli  jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie będzie możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od upływu tego terminu, będzie musiał przesłać świadectwo pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej do jego odbioru za pośrednictwem poczty albo doręczyć je w inny sposób. Reasumując, powinna Pani otrzymać świadectwo pracy niezwłocznie tj. bezpośrednio po rozwiązaniu stosunku pracy. Jeśli było to niemożliwe, pracodawca powinien w terminie 7 dni wysłać Pani świadectwo pracy lub przekazać je osobie przez Panią upoważnionej, pozdrawiam

Odpowiedź nr 1 z dnia 9 marca 2017 13:13

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.