Pytanie z dnia 15 lipca
Witam. Dzięki działalności nierejestrowanej prowadzę doradztwo turystyczne - pomagam ludziom zaplanować podróże, dzięki swojej wiedzy, za drobną opłatą. Pewien czas temu wrzuciłam TikToka - co chciał Klient, co mu zaproponowałam. Konkurencja stwierdziła, że zainspirowałam się ich Tiktokiem i napisała do mnie z prośbą o usunięcie. Nie wykorzystałam żadnych treści zastrzeżonych, jedynie pomysł był ten sam, jednak chcąc być uczciwa i nie chcąc wywoływać jakiś spięć, usunęłam go po ich prośbie. W momencie gdy spytałam czy coś jeszcze nie tak, czy coś powinnam jeszcze usunąć dostałam wiadomość - ,,najlepiej całą działalność, dopóki nie zostanie przedyskutowana z odpowiednimi organami, bo ja bałabym się skorzystać z Twoich usług’’. Po czym zaczęło się wypytywanie o to, czy mam zarejestrowaną działalność i numer NIP. Od tej pory na profilach społecznościowych konkurencji pojawiają się Tiktoki o treści - co łączy mnie z Lv i Chanel? Wszyscy mamy tańsze, gorsze jakościowe podróby. Pojawił się również screen mojego Tiktoka, oczywiście z zamazanym zdjęciem profilowym i nazwą, a opis do niego to było coś typu ,,osiągnęłam tyle że konkurencja nie ma pomysłu na siebie i działa według wzoru oryginału’’. Czy coś mogę zrobić już w tej sprawie? Czy tylko i wyłącznie się zabezpieczać screenami i innymi dowodami? Zaznaczę że moja nazwa nigdzie nie została podana.
Daniel Sokalski Radca prawny (Od 2024)
Kancelaria Radcy Prawnego Daniel Sokalski
Strażacka 44B/15, 35-312 Rzeszów
Witam serdecznie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że mamy do czynienia z potencjalnym naruszeniem Państwa dóbr osobistych oraz czynami nieuczciwej konkurencji – niezależnie od tego, że działalność prowadzona jest w ramach tzw. działalności nierejestrowanej. 1. Ochrona dóbr osobistych (art. 23 i 24 Kodeksu cywilnego) Mimo że nazwa ani wizerunek nie zostały ujawnione, to: • publikowane treści (np. screeny TikToka, charakterystyczny styl, temat, sposób prezentacji) mogą umożliwiać identyfikację osoby lub jej konta przez osoby znające kontekst (np. obserwujących), • w połączeniu z komentarzami typu „podróba” może to stanowić naruszenie dóbr osobistych, takich jak dobre imię, renoma zawodowa, czy prawo do prywatności działalności zawodowej. Nawet aluzje lub niedopowiedzenia, które pozwalają na identyfikację osoby, mogą być uznane za naruszenie, o ile godzą w reputację lub działalność gospodarczą. Co można zrobić: • Na tym etapie – wezwanie do zaniechania naruszeń i usunięcia szkalujących treści (listem poleconym, e-mailowo lub przez prawnika). • W przypadku braku reakcji – rozważyć pozew cywilny o naruszenie dóbr osobistych z roszczeniami: o o zaniechanie (usunięcie TikToków, zaprzestanie dalszego komentowania), o o przeprosiny, o o zapłatę zadośćuczynienia za doznaną krzywdę (art. 448 k.c.). Jeśli publikacje są uporczywe lub szczególnie dotkliwe, można rozważyć również zawiadomienie o wykroczeniu z art. 216 k.k. (zniewaga) lub działania o charakterze stalkingu (art. 190a k.k.) – w szczególnych przypadkach. 2. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (UZNK) Chociaż formalnie nie prowadzi Pani działalności gospodarczej (tylko nierejestrowaną), nie oznacza to, że nie korzysta Pani z ochrony przysługującej przedsiębiorcom. Zgodnie z art. 3 UZNK, czynem nieuczciwej konkurencji jest każde działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Zgodnie z orzecznictwem i literaturą, działalność nierejestrowana również może być objęta ochroną, jeśli spełnia warunki prowadzenia działalności zarobkowej we własnym imieniu i w sposób ciągły – nawet przy nieprzekraczaniu limitów ustawowych. Porównywanie do podróbek znanych marek (np. „tańsza podróba Chanel”) może być zakwalifikowane jako oczernianie konkurenta (art. 14 UZNK) lub rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji. Co można zrobić: • Zgromadzić dowody (screeny, linki, nagrania) – najlepiej z datą, kontem publikującym i kontekstem. • Wezwanie do zaprzestania naruszeń i usunięcia treści, powołując się na art. 14 UZNK oraz art. 23 i 24 k.c. • Jeżeli działania te wpływają na Pani reputację i mogą prowadzić do utraty klientów – możliwe również dochodzenie odszkodowania. 3. Działania prewencyjne i zabezpieczające • Dokumentowanie każdej publikacji związanej z atakiem na Panią – zapisywanie, linki, rób zrzuty ekranu z datą i kontekstem, • Można rozważyć zgłoszenie naruszeń do TikToka – w kategoriach: zniesławienie, nękanie, nieuczciwa konkurencja, naruszenie prywatności. • W przypadku dalszego eskalowania działań, warto przygotować się do wniesienia pozwu i konsultować z profesjonalnym pełnomocnikiem, który oceni, czy dane działania przekraczają granicę dozwolonej krytyki czy są już bezprawne. Jeśli chciałaby Pani, mogę pomóc w przygotowaniu wezwania przedsądowego lub analizy konkretnych TikToków pod kątem naruszeń.
Podziękowałeś prawnikowi
Tomasz R. Weigt Adwokat (Od 1997)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Tomasz R. Weigt
Daszyńskiego 12/1, 59-700 Bolesławiec
Dzień dobry. Tak, może Pani podjąć działania zarówno na drodze cywilnej (pozew o zaprzestanie naruszeń dóbr osobistych oraz o odszkodowanie), jak i na drodze karnej (zawiadomienie o rozpowszechnianiu nieprawdziwych danych na temat Pani działalności na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208
Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.