Wady ukryte auta. Koszty naprawy.

Pytanie z dnia 07 września

Dzień dobry
Kupiłam audi 6 czerwca w sierpniu podczas jazdy coś się zepsuło auto zostało dostarczone do znajomego żeby zobaczył co się zepsuło okazało się że cała skrzynia do wymiany sprzedawca został poinformowany o tym nie chciał słyszeć o zwrocie kosztów około 1400 do tego przy sprzedaży mówił że sprzęgło zostało wymienione a przy wymianie skrzyni okazało się że jest stare sprzęgło od innego auta od skody i na dniach trzeba je wymienić kwota około 3500 był I formowany o stukach wskrzyni w czasie zmiany biegów
Prosimy on nie chce wrócić kosztów czy iść z tym do sądu bo twierdzi że mam na to tylko 2 tygodnie i że to moja wina bo źle jeżdżę

Dzień dobry. 1. Z opisu sprawy wynika, że prawdopodobnie może Pani dochodzić roszczeń od sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady ukryte. Zgodnie z art. 568 § 1 Kodeksu cywilnego, kupujący ma 2 lata od wydania rzeczy na zgłoszenie wady fizycznej. Dodatkowo jeśli wada została stwierdzona w ciągu pierwszego roku, domniemywa się, że istniała już w chwili zakupu, i to sprzedawca powinien przedstawić dowody tego, że wada powstała później. Opisane przez Panią usterki tj. uszkodzona skrzynia biegów oraz niepasujące sprzęgło mogą stanowić wady ukryte, jeśli nie zostały wskazane w umowie, a także nie były widoczne przy standardowej kontroli. 2. W przypadku stwierdzenia wady ukrytej, przysługują Pani następujące roszczenia: Naprawa pojazdu na koszt sprzedawcy, Wymiana pojazdu na wolny od wad, Obniżenie ceny, Odstąpienie od umowy, jeśli wada jest istotna. 3. W pierwszej kolejności należy teraz skierować pismo z żądaniem do sprzedawcy, opisując stwierdzone wady i dołączając dokumentację (np. faktury, opinie mechaników). Jeśli sprzedawca odmówi uznania roszczenia - konieczne stanie się złożenie pozwu do sądu z wybranym roszczeniem. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208

Odpowiedź nr 1 z dnia 8 września 2025 13:04 Zmodyfikowano dnia: 8 września 2025 13:04 Obejrzało: 15 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry, Opisana sytuacja wskazuje na niezgodność towaru z umową, co daje podstawę do reklamacji. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady, które ujawniły się w ciągu 2 lat od zakupu, a Pan zgłosił problem w sierpniu, czyli w okresie odpowiedzialności sprzedawcy. Ukrycie wady (sprzęgło) i zatajenie wad skrzyni biegów przemawia na Pana korzyść. Dwutygodniowy termin nie ma tu zastosowania. Proszę zebrać dowody (dokumentacja naprawy, opinia mechanika). Warto skierować do sprzedawcy pisemne wezwanie do naprawy szkody, a w razie braku reakcji, dochodzić roszczeń w sądzie. Zapraszam do dalszego kontaktu w celu omówienia szczegółów i poprowadzenia tej sprawy. Wszelkie informacje o Naszej Kancelarii znajdują się na stronie internetowej www.adwokat-malak.com Pozdrawiam serdecznie Adwokat Arkadiusz Malak

Odpowiedź nr 2 z dnia 8 września 2025 17:11 Zmodyfikowano dnia: 8 września 2025 17:11 Obejrzało: 13 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.