Sprzedaż gruntu gminnego bez przetargu.

Pytanie z dnia 24 sierpnia

Działka należąca do gminy została sprzedana nawet nie informując o tym jej mieszkańców. Olnowy właściciel chce ich wysiedlić. Jakie mają prawa?

Witam, Sprzedaż działki gminnej bez informowania mieszkańców może być niezgodna z prawem, zwłaszcza jeśli narusza ich interesy. Nowy właściciel nie może dowolnie wysiedlić mieszkańców. Mają oni prawa wynikające z umów najmu/dzierżawy lub prawa do lokalu socjalnego, jeśli spełniają kryteria. Należy sprawdzić prawidłowość procedury sprzedaży działki, w tym zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego. Proszę o dostarczenie dokumentów dotyczących sprzedaży działki i umów zawartych przez mieszkańców w celu dokładnej analizy sytuacji i podjęcia odpowiednich działań prawnych. Zapraszam do kontaktu w celu poprowadzenia tej sprawy.

Odpowiedź nr 1 z dnia 25 sierpnia 2025 13:19 Zmodyfikowano dnia: 25 sierpnia 2025 13:19 Obejrzało: 3 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

W celu odpowiedzi trzeba znać więcej szczegółów niż podane. Zapraszam do indywidualnej konsultacji w sprawie. Pozdrawiam, Izabela Rabiega-Mikołajczyk Radca Prawny

Odpowiedź nr 2 z dnia 25 sierpnia 2025 14:41 Zmodyfikowano dnia: 25 sierpnia 2025 14:41 Obejrzało: 0 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry. 1. Sprzedaż nieruchomości należącej do gminy powinna się odbywać w drodze przetargu publicznego, chyba że istnieją ściśle określone wyjątki. Taki tryb obowiązuje „z zasady”, a wyjątki należy interpretować wąsko. Gmina jest również zobowiązana do publicznego ogłoszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, w siedzibie urzędu, lokalnych mediach lub na stronie internetowej. Właściciele (np. najemcy mieszkań) mają prawo do informacji i często pierwszeństwo wykupu. Brak stosownego ogłoszenia i niedopełnienie obowiązków informacyjnych może być argumentem na rzecz naruszenia procedur administracyjnych przez gminę. 2. Jeśli mieszkańcy są najemcami, korzystają z ochrony prawnej, zwłaszcza jeśli najem jest zawarty na czas określony bądź nieokreślony. Podobnie rzecz się ma w sytuacji prawa do lokalu socjalnego. 3. W tej sytuacji mieszkańcy mogą wnieść skargę na uchwałę rady gminy w sprawie sprzedaży, jeśli uchwała ta narusza prawo budżetowe lub procedury informacyjne. Skargę składa się do wojewody lub do sądu administracyjnego. 4. Jeśli sprzedaż nieruchomości doprowadziła do szkody po stronie mieszkańców (np. utrata prawa do lokalu), mogą oni żądać odszkodowania odpowiadającego utracie wartości. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208

Odpowiedź nr 3 z dnia 25 sierpnia 2025 14:41 Zmodyfikowano dnia: 25 sierpnia 2025 14:41 Obejrzało: 0 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.