Sprzedaż gruntu gminnego bez przetargu.
Pytanie z dnia 24 sierpnia
Działka należąca do gminy została sprzedana nawet nie informując o tym jej mieszkańców. Olnowy właściciel chce ich wysiedlić. Jakie mają prawa?
Danuta Janiszewska Radca prawny
Kancelaria Radcy Prawnego Danuta Janiszewska
Komandorska, 69, 80-299 Gdańsk
Witam, Sprzedaż działki gminnej bez informowania mieszkańców może być niezgodna z prawem, zwłaszcza jeśli narusza ich interesy. Nowy właściciel nie może dowolnie wysiedlić mieszkańców. Mają oni prawa wynikające z umów najmu/dzierżawy lub prawa do lokalu socjalnego, jeśli spełniają kryteria. Należy sprawdzić prawidłowość procedury sprzedaży działki, w tym zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego. Proszę o dostarczenie dokumentów dotyczących sprzedaży działki i umów zawartych przez mieszkańców w celu dokładnej analizy sytuacji i podjęcia odpowiednich działań prawnych. Zapraszam do kontaktu w celu poprowadzenia tej sprawy.
Podziękowałeś prawnikowi
W celu odpowiedzi trzeba znać więcej szczegółów niż podane. Zapraszam do indywidualnej konsultacji w sprawie. Pozdrawiam, Izabela Rabiega-Mikołajczyk Radca Prawny
Podziękowałeś prawnikowi
Tomasz R. Weigt Adwokat
Kancelaria Adwokacka Adwokat Tomasz R. Weigt
Daszyńskiego 12/1, 59-700 Bolesławiec
Dzień dobry. 1. Sprzedaż nieruchomości należącej do gminy powinna się odbywać w drodze przetargu publicznego, chyba że istnieją ściśle określone wyjątki. Taki tryb obowiązuje „z zasady”, a wyjątki należy interpretować wąsko. Gmina jest również zobowiązana do publicznego ogłoszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, w siedzibie urzędu, lokalnych mediach lub na stronie internetowej. Właściciele (np. najemcy mieszkań) mają prawo do informacji i często pierwszeństwo wykupu. Brak stosownego ogłoszenia i niedopełnienie obowiązków informacyjnych może być argumentem na rzecz naruszenia procedur administracyjnych przez gminę. 2. Jeśli mieszkańcy są najemcami, korzystają z ochrony prawnej, zwłaszcza jeśli najem jest zawarty na czas określony bądź nieokreślony. Podobnie rzecz się ma w sytuacji prawa do lokalu socjalnego. 3. W tej sytuacji mieszkańcy mogą wnieść skargę na uchwałę rady gminy w sprawie sprzedaży, jeśli uchwała ta narusza prawo budżetowe lub procedury informacyjne. Skargę składa się do wojewody lub do sądu administracyjnego. 4. Jeśli sprzedaż nieruchomości doprowadziła do szkody po stronie mieszkańców (np. utrata prawa do lokalu), mogą oni żądać odszkodowania odpowiadającego utracie wartości. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208
Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.