Reklama a prawa autorskie.

Pytanie z dnia 12 lutego 2021

Na facebook'u wyświetliła mi się sponsorowana reklama polskiej firmy, której częścią (kilka sekund) był fragment filmiku jednego z moich ulubionych sportowców/trenerów. Czy takie użycie czyjegoś materiału w reklamie swojego produktu może podchodzić pod prawo cytatu, czy jest już to naruszenie praw autorskich?

Dzień dobry, W ramach tzw. prawa cytatu wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości; Należy także pamiętać, że cytując czyjś fragment należy wskazać autora i źródło cytatu. Dlatego w przypadku wykorzystywania fragmentu czyjegoś utworu w reklamie najczęściej wymagana jest licencja zawierająca zgodę autora na wykorzystanie utworu lub jego fragmentu, zwykle tez wizerunku. Na temat prawa cytatu pisaliśmy więcej przy okazji plagiatu w muzyce https://lgl-iplaw.pl/2020/03/prawo-w-muzyce-jeszcze-inspiracja-czy-juz-plagiat/. Bez ustalenia szczegółów wykorzystania filmiku trudno przesądzać czy przekroczono granice cytatu, być może firma pozyskała prawa od sportowca/trenera. Proszę poinformować sportowca/trenera o tej sytuacji jeśli uzna, że naruszone są jego prawa na pewno skontaktuje się z prawnikiem od IP :-) pozdrawiam r pr Małgorzata Gradek Lewandowska

Odpowiedź nr 1 z dnia 16 lutego 2021 17:51 Zmodyfikowano dnia: 16 lutego 2021 17:51

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.