Porada w sprawie wynagrodzenia.
Pytanie z dnia 13 czerwca
Dzień dobry.
Chciałbym uzyskać orowde prawna w zakresie prawa pracy.
Jestem pracownikiem firmy która działa jako Spółdzielnia Inwalidów. Pracuje jako specialista ds.przedszy. Moje wynagrodzenie składa się z podstawy + 1,5 % premii od sprzedaży. Jest wypłacana w formie premii uznaniowej i tak jest opisana na kwitku płacowy. Nie mamy jako handlowcy formalnych zapisów w umowach o typowej premii od sprzedaży. Nie mamy targetow sprzedazowych itp. Jednak od ponad 10 i dwóch kolejnych Zarządowi panuje nieformalna i dzentelmenska umowa. Co miesiąc handlowy przygotowują i przedstawiają raport sprzedażowy do zarządzadu. Prezes podpisuje wnioski premiwoe. Pensja jest powiększona o 1,5% od danej sprzedaży w danym miesiącu. Kolejny wybrany przez walne zgromadzenie zarząd zamierza nie respektować tej formy oremiowania. Czy my jako handlowcy mamy jakieś argumenty prawne za utrzymaniem status quo w tej sprawie?
Małgorzata Łukasik Radca prawny (Od 2019)
Małgorzata Łukasik Kancelaria Radcy Prawnego
Wilcza 29A/7, 00-544 Warszawa
Dzień dobry. Rozumiem, że Państwa premia uznaniowa, choć formalnie uznaniowa, w praktyce od 10 lat jest powiązana ze sprzedażą i wypłacana regularnie w oparciu o raporty sprzedażowe akceptowane przez Zarząd. To stwarza argument za ukształtowaniem się zwyczaju, który może być uznany za element Państwa warunków pracy. Argumentem prawnym jest powoływanie się na zasadę ochrony zaufania pracownika do pracodawcy oraz zasady współżycia społecznego. Długotrwałe i powtarzalne zachowanie pracodawcy, jakim jest wypłata premii, mogło uzasadnić przekonanie wśród pracowników, że premia ta stanowi stały element wynagrodzenia. Zapraszam do dalszego kontaktu w celu omówienia szczegółów i poprowadzenia tej sprawy.
Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.