Pytanie z dnia 21 stycznia 2016
Otrzymałam lekki stopień niepełnosprawności, czy muszę to zgłosić do zakładu pracy?
Michał Świąder Adwokat
Kancelaria Adwokacka Adwokat Michał Świąder
Mikołaja Kopernika 72, lok. 171, 90-553 Łódź
Dzień dobry, Z ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nie wynika, aby pracownik niepełnosprawny miał obowiązek poinformowania pracodawcy o posiadaniu orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Jednak według art. 221 § 1 kp do którego odsyła art. 66 ustawy o rehabilitacji w sprawach nieuregulowanych jej przepisami, „pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących: imię (imiona) i nazwisko, imiona rodziców, datę urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia”. Ten katalog informacji rozszerza § 2 pkt 1 art. 221kp, zgodnie z którym „pracodawca ma prawo żądać od pracownika podania, niezależnie od danych osobowych, o których mowa w § 1, także innych danych osobowych pracownika, a także imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci pracownika, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy”. Właśnie w tej kategorii mieści się również informacja o stopniu niepełnosprawności. Zatem, to pracownik niepełnosprawny podejmuje decyzję o zgłoszeniu pracodawcy faktu posiadania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Jeżeli nie zgłosi faktu posiadania orzeczenia nie poniesie z tego tytułu żadnych negatywnych konsekwencji, ale nie będzie miał też prawa do dodatkowych uprawnień przewidzianych wspomnianą na początku ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.