Odpowiedzialność sprzedawcy auta za wady ukryte.

Pytanie z dnia 12 sierpnia

Dzień dobry,
Miesiąc temu zakupiłem auto, niestety kilka dni po zakupie pokazała się kontrolka silnika. Byłem u kilku mechaników i w sprawę wchodzi kapitalny remont silnika lub wymiana silnika. Mechanicy mówią o wadzie ukrytej przez sprzedającego, bo tak poważna usterka, nie mogła stać się teraz, tylko powstawać latami.
Sprzedający po rozmowie nie poczuwa się do odpowiedzialności. Jakie powinienem podjąć dalsze kroki? Naprawiać samochód na własny koszt i potem doczekać się o zwrot pieniędzy? Proszę o poradę

Dzień dobry. 1. Działania, które można podjąć od razu to: a) Uzyskać pisemną opinię (najlepiej rzeczoznawcy samochodowego), że wada ma charakter długotrwały i istniała już przed sprzedażą. b) Zachować wszystkie faktury i rachunki związane z diagnozą i ewentualną naprawą. c) Sporządzić pismo reklamacyjne do sprzedawcy z tytułu rękojmi – w treści wskazać: kiedy kupił Pan auto, jakie są stwierdzone wady, że powstały przed sprzedażą (wada ukryta), czego się Pan domaga: np. odstąpienia od umowy i zwrotu ceny lub obniżenia ceny (zapłaty pewnej kwoty). Może Pan też żądać naprawy, ale przy prywatnym sprzedawcy to nie będzie mieć większego sensu. d)Wysłać pismo listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. 2. Jeśli naprawi Pan samochód, nadal może Pan dochodzić od sprzedawcy zwrotu kosztów (art. 560 § 1 KC – żądanie obniżenia ceny). Jednak najlepiej jest najpierw zgłosić wadę i dać sprzedawcy możliwość ustosunkowania się – inaczej sprzedawca może próbować twierdzić, że „utrudnił Pan oględziny” itp. 3. Jeżeli sprzedawca odmówi spełnienia roszczenia, to może Pan skierować sprawę do sądu cywilnego (pozew o zapłatę lub o odstąpienie od umowy). Można tu także rozważyć wcześniejsze zawezwanie do próby ugodowej w sądzie (przerywa bieg przedawnienia i czasem skłania do porozumienia). Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208

Odpowiedź nr 1 z dnia 12 sierpnia 2025 10:05 Zmodyfikowano dnia: 12 sierpnia 2025 10:05 Obejrzało: 15 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry, trzeba przeanalizować umowę sprzedaży i ustalić jaka konkretnie wada występuje w pojeździe, aby ustalić czy przysługują roszczenia w tym zakresie. Jeśli tak, trzeba będzie wystosować oficjalne pismo do sprzedawcy, a następnie w razie gdybyście nie doszli Państwo do porozumienia, trzeba będzie skierować sprawę do sądu. Pozdrawiam adwokat Bernadetta Parusińska- Ulewicz adwokat@kancelariaulewicz.pl tel.: 663-182-634

Odpowiedź nr 2 z dnia 12 sierpnia 2025 10:14 Zmodyfikowano dnia: 12 sierpnia 2025 10:14 Obejrzało: 15 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.