Odpowiedzialność sprzedającego za awarię auta po sprzedaży prywatnej.

Pytanie z dnia 21 października

• Sprzedałam prywatnie samochód (Suburban, 1995) za 19 000 zł.
• Auto w momencie sprzedaży było sprawne, w tym skrzynia biegów – jeździłam nim przed sprzedażą, mam filmiki i przebieg.
• Kupujący po 2 dniach zgłosił awarię skrzyni biegów.
• Twierdzi, że chce zwrot auta i pieniędzy lub rekompensatę 2500 zł na naprawę.
• Samochód po zakupie był używany przez kupującego, a następnie trafił do mechanika (regulacja zapłonu). Awaria pojawiła się prawdopodobnie po tej ingerencji.
• Sprzedaż była prywatna, więc rękojmia w tym zakresie nie obowiązuje.
• Szukam porady, jak formalnie odpowiedzieć kupującemu i zabezpieczyć się prawnie w razie ewentualnego sporu sądowego

Przy sprzedaży między dwiema osobami fizycznymi (czyli konsumentami), rękojmia jak najbardziej obowiązuje chyba, że została wyłączona w umowie. Sam fakt, że coś się zepsuło po dwóch dniach od zakupu samochodu, nie dowodzi, że wada istniała wcześniej. Kupujący musi udowodnić, że wada istniała w dniu sprzedaży. Jeśli po sprzedaży ingerował w pojazd, to trudniej będzie mu to wykazać. Kupującemu należy odpisać, że samochód w chwili sprzedaży był sprawny, regularnie użytkowany. Przed sprzedażą nie wykazywał żadnych oznak uszkodzeń skrzyni biegów na co posiada Pani dokumentację w postaci nagrań, a pojazd został wydany w stanie zgodnym z jego wiekiem, przebiegiem i stopniem zużycia. Jednocześnie wskazać, że nie widzi Pani podstaw prawnych do zwrotu pieniędzy ani wypłaty jakiejkolwiek rekompensaty dopóki kupujący nie wykaże, że wada istniała już w monecie sprzedaży.

Odpowiedź nr 1 z dnia 22 października 2025 14:32 Zmodyfikowano dnia: 22 października 2025 14:32 Obejrzało: 15 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry, jeśli rękojmia nie została skutecznie wyłączona w umowie, to jak najbardziej obowiązuje. W tej sprawie istotne jest czy wady pojazdu istniały w chwili sprzedaży czy nie i jak dokładnie została skonstruowana umowa. Pozdrawiam adwokat Bernadetta Parusińska- Ulewicz adwokat@kancelariaulewicz.pl tel.: 663-182-634

Odpowiedź nr 2 z dnia 22 października 2025 15:30 Zmodyfikowano dnia: 22 października 2025 15:30 Obejrzało: 13 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.