Odbiór świadectwa pracy a żądanie podpisania listy obecności przez byłego pracodawcę.

Pytanie z dnia 02 listopada

Witam. Z dniem 30 września 2025 zakończyłam współpracę z byłym szefem. Pisałam do niego aby świadectwo wysłał pocztą ponieważ nie mam możliwości odbioru osobistego. Bez poinformowania mnie nie wysłał go.. gdy do niego napisałam odpisał, że wolałby gdybym odebrał osobiście bo muszę podpisać listę obecności. Czy mam taki obowiązek?

Dzień dobry. 1. Nie ma Pani obowiązku podpisywania listy obecności, żeby otrzymać świadectwo pracy. Pracodawca ma ustawowy obowiązek wydać świadectwo pracy w dniu ustania stosunku pracy, a jeśli nie jest to możliwe z przyczyn obiektywnych, nie później niż w ciągu 7 dni i może je wtedy doręczyć np. pocztą. Wydanie świadectwa nie może być uzależnione od podpisania przez Panią jakichkolwiek dodatkowych dokumentów ani od uprzedniego rozliczenia się. 2. W tej sytuacji należy wysłać do byłego pracodawcy krótkie pismo z żądaniem doręczenia świadectwa pracy pocztą poleconą na wskazany adres w wyznaczonym terminie i zażądać potwierdzenia nadania. Jeśli i to nie poskutkuje, można zgłosić sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) lub dochodzić wydania świadectwa na drodze sądowej. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208

Odpowiedź nr 1 z dnia 4 listopada 2025 00:44 Zmodyfikowano dnia: 4 listopada 2025 00:44 Obejrzało: 39 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.