Obowiązki i czas pracy nauczyciela w prywatnym przedszkolu – sprzątanie i konsultacje poza etatem.
Pytanie z dnia 07 października
Pracuję w prywatnym przedszkolu na stanowisku nauczyciela. Jestem zatrudniona na 5/8 etatu. Pracuję 5 godzin dziennie. Moje pytania: 1) Czy jeśli mam konsultacje z rodzicami poza godzinami mojej pracy po 2 godziny to czy przysługuje mi za to dodatkowe wynagrodzenie? 2) Czy dyrektor ma prawo wymagać ode mnie abym sprzątała pomieszczenie plastyczne poza godzinami mojej pracy? i czy może zrobić tak ze dopóki nie posprzątam tego zaplecza to nie zamówi potrzebnych materiałów plastycznych? 3) Czy osoba zatrudniona na stanowisku pomocy nauczyciela może mieć przydzielone sprzątanie ( odkurzanie, wycieranie kurzów, mycie podłóg) w sali i na korytarzu.
Tomasz R. Weigt Adwokat
Kancelaria Adwokacka Adwokat Tomasz R. Weigt
Daszyńskiego 12/1, 59-700 Bolesławiec
Dzień dobry. 1. Jeżeli konsultacje odbywają się poza uzgodnionymi godzinami pracy i są wykonywane na polecenie pracodawcy lub w interesie pracodawcy, to traktuje się je jako pracę ponadwymiarową / nadliczbową i wtedy powinna być ona rozliczona zgodnie z zasadami Kodeksu pracy (wynagrodzenie + dodatki albo czas wolny), o ile nie wynikają z tego inne, odrębne ustalenia w umowie/regulaminie/układzie zbiorowym. W praktyce część czynności dydaktyczno-wychowawczych (np. konsultacje, kontakt z rodzicami) często bywa traktowana jako zadania w ramach obowiązkowego czasu pracy nauczyciela. 2. Co do zasady, pracodawca może wydawać pracownikowi polecenia dotyczące wykonywania zadań, które mieszczą się w rodzaju pracy określonym w umowie oraz odpowiadają posiadanym przez pracownika kwalifikacjom. Jednak nie może dowolnie nakazywać wykonywania innych prac, które znacznie odbiegają od umówionego zakresu, jeśli nie wynikają one z umowy/zakresu obowiązków. Sprzątanie stanowiska wykraczające poza przygotowanie stanowiska pracy może być bezprawne. Natomiast, uzależnianie dostarczenia materiałów od tego, czy Pani posprząta jest nadużyciem i może być potraktowane jako utrudnianie wykonywania pracy. Pracodawca powinien bowiem zapewnić warunki i środki niezbędne do wykonywania pracy oraz jej bezpieczeństwo/higienę. 3. Tak, jeżeli takie obowiązki są wyraźnie przewidziane w umowie o pracę albo w opisie stanowiska. Jeśli w umowie/zakresie pracy albo w regulaminie jest zapis „sprzątanie sal”, to takie zadania mogą być zlecane. Jeśli natomiast została Pani zatrudniona wyłącznie do czynności opiekuńczo-wychowawczych i w dokumentach tych nie ma zapisu o sprzątaniu, pracodawca nie powinien jednostronnie narzucać Pani tego obowiązku. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208
Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.