Obowiązki i czas pracy nauczyciela w prywatnym przedszkolu – sprzątanie i konsultacje poza etatem.

Pytanie z dnia 07 października

Pracuję w prywatnym przedszkolu na stanowisku nauczyciela. Jestem zatrudniona na 5/8 etatu. Pracuję 5 godzin dziennie. Moje pytania: 1) Czy jeśli mam konsultacje z rodzicami poza godzinami mojej pracy po 2 godziny to czy przysługuje mi za to dodatkowe wynagrodzenie? 2) Czy dyrektor ma prawo wymagać ode mnie abym sprzątała pomieszczenie plastyczne poza godzinami mojej pracy? i czy może zrobić tak ze dopóki nie posprzątam tego zaplecza to nie zamówi potrzebnych materiałów plastycznych? 3) Czy osoba zatrudniona na stanowisku pomocy nauczyciela może mieć przydzielone sprzątanie ( odkurzanie, wycieranie kurzów, mycie podłóg) w sali i na korytarzu.

Dzień dobry. 1. Jeżeli konsultacje odbywają się poza uzgodnionymi godzinami pracy i są wykonywane na polecenie pracodawcy lub w interesie pracodawcy, to traktuje się je jako pracę ponadwymiarową / nadliczbową i wtedy powinna być ona rozliczona zgodnie z zasadami Kodeksu pracy (wynagrodzenie + dodatki albo czas wolny), o ile nie wynikają z tego inne, odrębne ustalenia w umowie/regulaminie/układzie zbiorowym. W praktyce część czynności dydaktyczno-wychowawczych (np. konsultacje, kontakt z rodzicami) często bywa traktowana jako zadania w ramach obowiązkowego czasu pracy nauczyciela. 2. Co do zasady, pracodawca może wydawać pracownikowi polecenia dotyczące wykonywania zadań, które mieszczą się w rodzaju pracy określonym w umowie oraz odpowiadają posiadanym przez pracownika kwalifikacjom. Jednak nie może dowolnie nakazywać wykonywania innych prac, które znacznie odbiegają od umówionego zakresu, jeśli nie wynikają one z umowy/zakresu obowiązków. Sprzątanie stanowiska wykraczające poza przygotowanie stanowiska pracy może być bezprawne. Natomiast, uzależnianie dostarczenia materiałów od tego, czy Pani posprząta jest nadużyciem i może być potraktowane jako utrudnianie wykonywania pracy. Pracodawca powinien bowiem zapewnić warunki i środki niezbędne do wykonywania pracy oraz jej bezpieczeństwo/higienę. 3. Tak, jeżeli takie obowiązki są wyraźnie przewidziane w umowie o pracę albo w opisie stanowiska. Jeśli w umowie/zakresie pracy albo w regulaminie jest zapis „sprzątanie sal”, to takie zadania mogą być zlecane. Jeśli natomiast została Pani zatrudniona wyłącznie do czynności opiekuńczo-wychowawczych i w dokumentach tych nie ma zapisu o sprzątaniu, pracodawca nie powinien jednostronnie narzucać Pani tego obowiązku. Pozdrawiam. Adw. Tomasz R. Weigt, tel. 601-225-208

Odpowiedź nr 1 z dnia 9 października 2025 00:44 Zmodyfikowano dnia: 9 października 2025 00:44 Obejrzało: 3 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.