Koronawirus a praca.

Pytanie z dnia 22 maja 2020

Dzień dobry,
12 marca 2020 r. kierownik regionalny telefonicznie poinformował mnie,że nie zostanie przedłużona ze mną umowa o pracę ( miałam umowę o pracę na czas określony od dnia 21-01-2019 r.do 30-04-2020 r. jako konsultant ds.sprzedaży) z
uwagi na panującą sytuację epidemiologiczną.Jednak do 30-04-2020 r. będę otrzymywała wynagrodzenie w wysokości 100%.W dniu 08-05-2020 r.zostało mi przelane wynagrodzenie w wysokości 80%,po mojej interwencji u pracodawcy uzyskałam telefoniczną informację o zmianie warunków wynagrodzenia,12-05-2020 r.za pośrednictwem Poczty Polskiej otrzymałam świadectwo pracy i okazało się, że w okresie
2019-01-21 do 2020-04-14 wymiar etatu 1/1
2020-04-15 do 30-05-30 wymiar etaty 4/5.
Zwróciłam się do pracodawcy o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji w odpowiedzi otrzymałam poniższe stanowisko :
"Zgodnie z art. 13 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z
ochroną miejsc pracy w zw. z art. 15g. ust. 17 o szczególnych
rozwiązaniach w związku z COVID 12 pracodawca, przy spełnieniu
określonych warunków ( a tak owe Firma spełniala - spadek obrotów),
może obniżyć etaty pracownikom na podstawie porozumienia z
przedstawicielami pracowników.
W naszej firmie takie porozumienie zostało zawarte dnia 09.04.2020 r. i na
jego mocy wskazane w nim grupy pracowników zostały objęte obniżonym
etatem od dnia 15.04.2020 r na okres 3 miesięcy i co za tym idzie,
niższym wynagrodzeniem.
Informacja o zawarciu porozumienia została wysłana do wszystkich
pracowników drogą mailową, na skrzynki sklepowe również, więc mialaś
możliwośc zapoznania się z ustalwniami.

W zakresie i przez czas określony w porozumieniu w sprawie określenia
warunków i trybu wykonywania pracy w okresie obniżonego wymiaru czasu
pracy nie stosuje się warunków wynikających z układu ponadzakładowego
oraz z układu zakładowego warunków umów o pracę i innych aktów
stanowiących podstawę nawiązania stosunku pracy.
Przepisu art. 42 k.p. nie stosuje się.

Przez co należy rozumieć, iż nawiązujac porozumienie z
przedstawicielami pracowników obnizenie etaty zostało zawarte
automatycznie, bez konieczności podpisywania odrębnych dokumentów.
Twoje stanowisko również zostało objete tak ową obnizką, a co za tym
idzie Ty również."
Nie dostałam informacji na maila, a tym bardziej nie mogłam się zapoznać z informacją przesłaną na adres mailowy sklepu -ponieważ zdałam klucze i nie miałam dostępu do korespondencji służbowej.
Bardzo proszę o poradę czy działanie pracodawcy było zgodne z prawem.
Pozdrawiam
Katarzyna

Tutaj pojawią się odpowiedzi od prawników


Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.