Koronawirus a praca.

Pytanie z dnia 23 marca 2020

Witam serdecznie,
Jestem kierownikiem hotelu i w obecnej sytuacji ogólnej kwarantanny jesteśmy zmuszeni do tymczasowego zamknięcia Resortu z uwagi bezpieczeństwo obsługi i gości.
W regulaminie przy zakładaniu rezerwacji goście otrzymują informację:
"celu zagwarantowania rezerwacji wymagane jest dokonanie przedpłaty
o wartości 30% w ciągu 3 dni roboczych od daty złożenia rezerwacji. W przypadku wcześniejszej rezygnacji z
rezerwacji odpowiednio potrącana jest kwota: -powyżej 30 dni zwracamy 30% zadatku,
-w terminie krótszym niż 30 dni przed przyjazdem nie dokonujemy zwrotu"
Patrząc na to co się dzieje było to skrajnie nieodpowiedzialne jakbyśmy funkcjonowali normalnie. Nie zwracamy zadatku, ale dajemy możliwość przełożenia rezerwacji na inny konkretny termin lub proponujemy voucher na wpłacony z możliwością wykorzystania go do 31.12.2020r. Czy wszystko jest zgodne z prawem, czy jesteśmy zmuszeni do zwrotu wpłaconego zadatku klientowi ? Goście w obecnej sytuacji wymuszają zwrot.
Proszę o pomoc

Szanowni Państwo, Zaistniałe okoliczność sprawiają, że niemożliwe jest spełnienie przez Państwa świadczenia. Do niewykonania umowy dojdzie z przyczyn niezawininonych przez żadną ze stron. Przecież ani Państwo ani goście nie macie wpływu na zaistniałą sytuację związaną z koronawirusem. Jeżeli faktycznie przyjmowaliście Państwo wpłaty w formie zadatku to w mojej ocenie powinien on zostać zwrócony. Wynika to wprost z art. 394 § 3 K.c. : "W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony." Oczywiście możecie zawsze Państwo próbować rozwiązywać indywidualnie sytuacje z gośćmi np. jak zostało wskazane poprzez propozycję zmiany terminu. Jeżeli pojawiłyby się dodatkowe pytania lub potrzebna byłaby pomocy serdecznie zapraszam do kontaktu telefonicznego (+48519725201) lub mailowego (adwokat@wegierski.eu) Z poważaniem adwokat Filip Węgierski

Odpowiedź nr 1 z dnia 24 marca 2020 11:49 Zmodyfikowano dnia: 24 marca 2020 11:49 Obejrzało: 140 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.