Kiedy kupujący ma prawo odstąpić od kupn auta.

Pytanie z dnia 19 września 2023

Witam, dzisiaj sprzedałam 17 letniego opla. Poinformowałam sprzedającego że auto wymaga naprawy w zakresie hamulca ręcznego (nie trzyma) i kontrolki ABS oraz że od ok roku jest używane bardzo sporadycznie- można powiedzieć że wcale. Z uwagi na powyższe obniżyłam cenę z 5500 na 4000 zł. W umowie zawarliśmy pkt. mówiący o tym że auto nie posiada wad ukrytych a sprzedający zapoznał się ze stanem faktycznym auta. Dodatkowo kupujący poinformował mnie że jest handlarzem i ma zawsze między 4 a 7 aut na podwórku do sprzedania. Późnym wieczorem wysłał mi SMS że „mam sobie odebrać auto i oddać mu kasę” bo podobno auto ma pęknięta uszczelkę pod głowicą i zdjęcie silnika z odkręcona pokrywa i jakimś zalaniem- nie znam się na autach (chodź nie jestem pewna czy to było moje auto bo nie było widać). Jak się do tego ustosunkować? Nie wiedziałam o żadnej wadzie tego typu. O wszystkich wadach kupujący został poinformowany. Skorzystał z jazdy próbnej. Jest handlarzem, skupuje auta w ilościach hurtowych więc czy jest możliwe żeby nie zauważył jako zawodowiec takiej wady? Nie mam pewności czy kupujący nie wyjął z tego auta jakiejś części i zamienił na złom. Co w tej sytuacji powinnam zrobić? Ile mam czasu na reakcję?

Odpowiedź na pytanie 1.Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia). 2.Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili. 3. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. 4. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. 5. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna. 6. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Mając powyższe na uwadze można rozważyć argument że wada jest nieistotna gdyż smochód chodził i odjechał z miejsca sprzedaży a sprzedawca zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu, jednakże gdyby kupujący nie uznał tego argumentu, to o tym czy wada jest istotna czy nieistotna zdecyduje sąd w opraciu o opinię biegłego na podstawie powództwa wytoczonego przez kupującego. Kupujący może wytoczyć w ciągu roku powództwo przeciw Pani o zapłtę zwrotu ceny i odebranie pojazdu, dlatego może Pani rozważyć dwa wyjścia: albo uznać, roszczenie kupującego i zwrócić mu pieniądze i odebrać samochód albo czekać na wytoczenie powództwa a następnie bronić się, że wada jest nieistotna. Odpowiedź dla Pani została sformułowana tyko w oparciu o stan faktyczny, który Pani opisała, w związku z tym, nie stanowi porady prawnej, a jedynie sugestię możliwych rozwiązań za którą odpowiadający nie ponosi odpowiedzialności.

Odpowiedź nr 1 z dnia 20 września 2023 13:46 Zmodyfikowano dnia: 20 września 2023 16:13 Obejrzało: 83 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Proszę się ze mną skontaktować pod nr tel. 666864009 bądź e-mail: k.nagorska@knkkancelaria.pl, chętnie pomogę.

Odpowiedź nr 2 z dnia 21 września 2023 14:58 Zmodyfikowano dnia: 21 września 2023 14:58 Obejrzało: 77 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.