Działalność nierejestrowa.

Pytanie z dnia 09 maja 2021

Witam, zamierzam rozpocząć działalność nierejstrowalną która będzie zajmować się wynajmem namiotów/pawilonów imprezowych i akcesoriami (ławki, stoły itp.). Jakie wymogi prawne powinienem spełnić? Czy ktoś pomoże sporządzić umowę na wynajem? Czy jako działalność nierejstrowalna mogę wystawić fakturę?

Dzień dobry! Jeżeli chodzi o działalność nierejestrowaną, to należy pamiętać przede wszystkim tym, aby przychody z tej działalności nie przekraczały w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. W momencie, gdy przekroczą, koniecznym jest założenie działalności gospodarczej (w przypadku wynajmu takich pawilonów imprezowych można ten limit dosyć szybko przekroczyć). Z przychodu z działalności nierejestrowanej należy się również rozliczyć. Odrębną kwestią jest kwestia tego, czy taka działalność będzie podlegała podatkowi VAT obligatoryjnie czy może skorzystać z ustawowego zwolnienia (200 tys. zł przychodu rocznie). Wydaje się również, że może Pan wystawiać fakturę (szczególnie, gdy zamawiającym jest firma, a gdy osoba fizyczna - na jej żądanie) - jednak to również zależy od tego, czy będzie Pan podlegał VAT czy nie, dlatego w zakresie właśnie wystawiania faktur, dokumentowania przychodu i rozliczania się z niego najlepiej skonsultować się z księgową. Poniżej załączam link do opisu tego, jak wygląda działalność nierejestrowana: https://www.niepoddawajsie.pl/dzialalnosc-nierejestrowana/#dzialalnosc-nierejestrowana-a-vat . Jeżeli natomiast chodzi o umowę najmu, to oczywiście zalecam, aby taka umowa została skonstruowana z pomocą kancelarii prawnej - jest to inwestycja, która zaprocentuje w przyszłości, albowiem jak mówi się powszechnie - umowy nie są na czas pokoju, tylko czas wojny. Taka umowa stanowić będzie przede wszystkim zabezpieczenie dla Pana. Jeżeli byłby Pan zainteresowany usługą skonstruowania takiej umowy - proszę o kontakt mailowy (aleksandragierczak@outlook.com) albo telefoniczny. Pozdrawiam!

Odpowiedź nr 1 z dnia 10 maja 2021 14:25 Zmodyfikowano dnia: 10 maja 2021 14:25 Obejrzało: 618 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry, W przypadku działalności nierejestrowanej należy prowadzić uproszczoną ewidencję "sprzedaży", której celem jest monitorowanie przychodu, a z podatku dochodowego trzeba rozliczyć się w zeznaniu rocznym. Trzeba jednak mieć na względzie, iż zawieranie umów o świadczenie usług w ramach działalności nierejestrowanej nie zostało w przepisach jednoznacznie doprecyzowane. Sama możliwość zawierania takich umów nie budzi wątpliwości. Problematyczna natomiast jest kwestia ich oskładkowania. Na chwilę obecną nie ma jednoznacznej odpowiedzi w przepisach, czy takie umowy podlegają oskładkowaniu przez ZUS, czy też nie. Z indywidualnych decyzji wydawanych przez ZUS wynika, iż ZUS raczej opowiada się za oskładkowaniem tego typu umów. W ramach działalności nierejestrowanej można wystawiać faktury. Jeśli korzysta się ze zwolnienia z VATu, będą to faktury bez VAT. W przypadku dalszych pytań zapraszam do kontaktu.

Odpowiedź nr 2 z dnia 10 maja 2021 18:38 Zmodyfikowano dnia: 10 maja 2021 18:38 Obejrzało: 617 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.