Czy spółdzielnia mieszkaniowa może ingerować w montaż i pobierać opłaty od paneli fotowoltaicznych na zewnątrz balkonu.

Pytanie z dnia 23 kwietnia

Witam. Czy spółdzielnia mieszkaniowa może ingerować w montaż i pobierać opłaty od paneli fotowoltaicznych na zewnątrz balkonu. Czy to wymaga pozwolen?

Montaż paneli fotowoltaicznych na zewnątrz balkonu w budynku zarządzanym przez spółdzielnię mieszkaniową może rzeczywiście wiązać się z potrzebą uzyskania odpowiednich zgód i spełnienia pewnych wymogów prawnych. Oto kilka kwestii, które należy wziąć pod uwagę: Zazwyczaj wszelkie zmiany w wyglądzie zewnętrznym budynku lub jego konstrukcji wymagają zgody zarządu spółdzielni. Montaż paneli fotowoltaicznych może być postrzegany jako zmiana w elewacji, co wpływa na wygląd i funkcjonalność wspólnych części nieruchomości. Spółdzielnia mieszkaniowa może też mieć określone w swoim regulaminie lub innych wewnętrznych przepisach warunki dotyczące montażu instalacji na zewnątrz budynków. Należy zapoznać się z tymi regulacjami, aby sprawdzić, czy i jakie są wymagania dotyczące instalacji paneli fotowoltaicznych. W niektórych przypadkach, szczególnie jeśli projekt ma wpływ na wspólne części budynku (takie jak fasada), może być wymagana zgoda pozostałych mieszkańców, zwłaszcza jeśli działania te są traktowane jako "zmiana sposobu korzystania z części wspólnych". Spółdzielnia mieszkaniowa może teoretycznie ustalić opłaty za korzystanie z części wspólnych budynku w celu instalacji paneli, choć zwykle takie opłaty muszą mieć jasne uzasadnienie i być zgodne z regulaminem spółdzielni. W przypadku montażu paneli fotowoltaicznych mogą być także wymagane dodatkowe pozwolenia, np. ze względu na specyfikę techniczną instalacji lub konieczność zachowania bezpieczeństwa budynku. Warto również sprawdzić, czy lokalne przepisy budowlane lub urbanistyczne nie wymagają uzyskania dodatkowych pozwoleń. Reasumując, już przed przystąpieniem do montażu paneli fotowoltaicznych na balkonie, zalecane jest uzyskanie odpowiednich zgód i upewnienie się, że wszystkie działania są zgodne z przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami spółdzielni. Dobrym krokiem będzie również skonsultowanie się z zarządem spółdzielni lub prawnikiem specjalizującym się w prawie nieruchomości, aby uniknąć późniejszych problemów lub nieporozumień. Zespół SpecPrawnik

Odpowiedź nr 1 z dnia 5 maja 2024 09:53 Zmodyfikowano dnia: 5 maja 2024 09:53 Obejrzało: 0 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.