Pytanie z dnia 04 września 2016

Czy kilku budynkowa spółdzielnia mieszkaniowa ma prawo do tego aby większość remontów i inwestycji przeprowadzać w wybranych budynkach pomijając przy tym pozostałe? Remonty w większości przeprowadzane są w budynkach promowanych przez prezesa i jego radę nadzorczą. Na walne zgromadzenie nie można liczyć, pisma do RN nie pomagają (brak odpowiedzi). Co można zrobić w takim przypadku?

Dzień dobry, zgodnie z art. 6 ust. 3 stawy o spółdzielniach mieszkaniowych „spółdzielnia mieszkaniowa tworzy fundusz remontowy”. Jest to więc obligatoryjny fundusz, na który składają się wszyscy właściciele lokali oraz spółdzielczych własnościowych praw do lokalu. Zasady wydatkowania i gospodarowania środkami znajdującymi się na funduszu remontowym określa regulamin zasad gospodarowania (regulamin tworzenia i wydatkowania funduszu remontowego) oparty na postanowieniach statutu spółdzielni. Zasadniczo więc środki zgromadzone na funduszu wydatkowane są w ramach rocznego planu wydatków remontowych uchwalonego przez Radę Nadzorczą spółdzielni mieszkaniowej. Co do zasady także Rada Nadzorcza uchwałą zatwierdza regulamin tworzenia i wydatkowania funduszu remontowego. Dyspozycje środkami zgromadzonymi na funduszu remontowym dokonuje zarząd spółdzielni w ramach uprawnień określonych w regulaminie remontowym. Żaden przepis powszechnie obowiązującego prawa nie nakłada na zarząd spółdzielni obowiązku konsultacji wydatków remontowych. Co innego może wynikać z aktów wewnątrzspółdzileczych, to jest statutu, regulaminu. Przy czym należy wyjaśnić, iż zasadniczo takie zasady obowiązują w większości spółdzielni mieszkaniowych. Remonty powinny być więc przeprowadzone zgodnie z regułami wynikającymi z regulaminu funduszu remontowego. Wszystkie nieprawidłości w wydatkowaniu środków z funduszu (tj. niezgodnie z regulaminem) powinny być zgłoszone Radzie Nadzorczej, która sprawuje kontrolę i nadzór nad jej działalnością spółdzielni . Zgodnie z art. 18 § 2 pkt 4 członkowi spółdzielni przysługuje prawo do „żądania rozpatrzenia przez właściwe organy spółdzielni wniosków dotyczących jej działalności”. Rada Nadzorcza nie może więc nie odpowiadać na Pana/Pani uzasadnione zastrzeżenia. Zgodnie z art. 58 ustawy prawo spółdzielcze, członek zarządu, rady oraz likwidator odpowiada wobec spółdzielni za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu spółdzielni, chyba że nie ponosi winy. Z tego względu, rażące naruszenia zasad wynikających z regulaminu funduszu remontowego (opartego o statut spółdzielni) rodzi odpowiedzialność członków zarządu. Podobnie, jeżeli Rada Nadzorcza wiedziała lub mogła się dowiedzieć o nieprawidłowościach a mimo to nie podjęła czynności – również naraża się na odpowiedzialność. Podsumowując, zarząd spółdzielni powinien przeprowadzać remonty zgodnie z zasadami wynikającymi z regulaminu funduszu remontowego. Jeżeli działania zarządu są rażąco sprzeczne z postanowieniami regulaminu – należy zgłosić w prokuraturze tzw. „niegospodarność” (działanie na szkodę spółdzielni). Konieczne również będzie odwołanie zarządu na Walnym Zgromadzeniu.

Odpowiedź nr 1 z dnia 5 września 2016 16:19 Obejrzało: 166 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.