Pytanie z dnia 04 września 2016

Czy kilku budynkowa spółdzielnia mieszkaniowa ma prawo do tego aby większość remontów i inwestycji przeprowadzać w wybranych budynkach pomijając przy tym pozostałe? Remonty w większości przeprowadzane są w budynkach promowanych przez prezesa i jego radę nadzorczą. Na walne zgromadzenie nie można liczyć, pisma do RN nie pomagają (brak odpowiedzi). Co można zrobić w takim przypadku?

Dzień dobry, zgodnie z art. 6 ust. 3 stawy o spółdzielniach mieszkaniowych „spółdzielnia mieszkaniowa tworzy fundusz remontowy”. Jest to więc obligatoryjny fundusz, na który składają się wszyscy właściciele lokali oraz spółdzielczych własnościowych praw do lokalu. Zasady wydatkowania i gospodarowania środkami znajdującymi się na funduszu remontowym określa regulamin zasad gospodarowania (regulamin tworzenia i wydatkowania funduszu remontowego) oparty na postanowieniach statutu spółdzielni. Zasadniczo więc środki zgromadzone na funduszu wydatkowane są w ramach rocznego planu wydatków remontowych uchwalonego przez Radę Nadzorczą spółdzielni mieszkaniowej. Co do zasady także Rada Nadzorcza uchwałą zatwierdza regulamin tworzenia i wydatkowania funduszu remontowego. Dyspozycje środkami zgromadzonymi na funduszu remontowym dokonuje zarząd spółdzielni w ramach uprawnień określonych w regulaminie remontowym. Żaden przepis powszechnie obowiązującego prawa nie nakłada na zarząd spółdzielni obowiązku konsultacji wydatków remontowych. Co innego może wynikać z aktów wewnątrzspółdzileczych, to jest statutu, regulaminu. Przy czym należy wyjaśnić, iż zasadniczo takie zasady obowiązują w większości spółdzielni mieszkaniowych. Remonty powinny być więc przeprowadzone zgodnie z regułami wynikającymi z regulaminu funduszu remontowego. Wszystkie nieprawidłości w wydatkowaniu środków z funduszu (tj. niezgodnie z regulaminem) powinny być zgłoszone Radzie Nadzorczej, która sprawuje kontrolę i nadzór nad jej działalnością spółdzielni . Zgodnie z art. 18 § 2 pkt 4 członkowi spółdzielni przysługuje prawo do „żądania rozpatrzenia przez właściwe organy spółdzielni wniosków dotyczących jej działalności”. Rada Nadzorcza nie może więc nie odpowiadać na Pana/Pani uzasadnione zastrzeżenia. Zgodnie z art. 58 ustawy prawo spółdzielcze, członek zarządu, rady oraz likwidator odpowiada wobec spółdzielni za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu spółdzielni, chyba że nie ponosi winy. Z tego względu, rażące naruszenia zasad wynikających z regulaminu funduszu remontowego (opartego o statut spółdzielni) rodzi odpowiedzialność członków zarządu. Podobnie, jeżeli Rada Nadzorcza wiedziała lub mogła się dowiedzieć o nieprawidłowościach a mimo to nie podjęła czynności – również naraża się na odpowiedzialność. Podsumowując, zarząd spółdzielni powinien przeprowadzać remonty zgodnie z zasadami wynikającymi z regulaminu funduszu remontowego. Jeżeli działania zarządu są rażąco sprzeczne z postanowieniami regulaminu – należy zgłosić w prokuraturze tzw. „niegospodarność” (działanie na szkodę spółdzielni). Konieczne również będzie odwołanie zarządu na Walnym Zgromadzeniu.

Odpowiedź nr 1 z dnia 5 września 2016 16:19

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.