Brak kontaktu ze sprzedającym

Pytanie z dnia 16 września

Dzień dobry
10.09.2025 roku zakupiłam pelet przez internet .kwota 1150 złotych . Dostawa miała być do 3 dni roboczych. Otrzymałam potwierdzenie płatności, na koncie na stronie www, widnieje nadal jako "w realizacji", niestety 3 dni minęły ale sprzedający nie odpowiada na e-maile, na telefony.
Pisałam w dniu wczorajszym e-maile gdzie oświadczyłam że chce zwrotu pieniędzy oraz odstąpienia od umowy.
Niestety kontaktu brak.
W dniu dzisiejszym tj. 16.09.2025 roku ponowiłam kontakt w tej sprawie pisząc e-mail o praktycznie tej samej treści powołując się na artykuł 5431 Kodeksu Cywilnego oraz 471 Kodeksu Cywilnego.
Nie wiem już co mam robić. Kwota 1150 zł jest dla mnie bardzo dużą

Dzień dobry. Bardzo mi przykro słyszeć o Pana/Pani sytuacji – 1150 zł to rzeczywiście spora kwota, a brak kontaktu ze sprzedawcą i opóźnienie dostawy to frustrujące i stresujące doświadczenie. Rozumiem, że już podjęła Pani kroki, wysyłając e-maile z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy i powołując się na art. 543¹ KC (dotyczący rękojmi za wady) oraz art. 471 KC (odpowiedzialność za niewykonanie zobowiązania). To dobry początek, bo w przypadku umów na odległość (jak zakupy online) konsument ma silną pozycję prawną. Na podstawie polskiego prawa (Kodeks cywilny i Ustawa o prawach konsumenta) ma Pani prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od zawarcia (lub odebrania towaru, jeśli byłby dostarczony), ale w sytuacji opóźnionej dostawy kluczowy jest art. 491 KC, który pozwala na odstąpienie, jeśli sprzedawca jest w zwłoce z dostawą po wyznaczonym dodatkowym terminie. Ponieważ minęło już więcej niż 3 dni robocze, a Pani wyznaczyła termin w e-mailach, może Pani żądać zwrotu pełnej kwoty plus ewentualnych odsetek za opóźnienie. Jeżeli odstąpienie od umowy i żądanie zwrotu kosztów nie pomogą proszę rozważyć zgłoszenie sprawy na Policji pod kątem oszustwa. Jeżeli porada prawna w jakikolwiek sposób pomogła Pani zachęcam do odwiedzenia nasze strony internetowej www.adwokat-malak.com oraz do wystawienia opinii o naszej kancelarii tutaj na portalu Specprawnik. Pozdrawiam serdecznie Adwokat Arkadiusz Malak

Odpowiedź nr 1 z dnia 16 września 2025 22:42 Zmodyfikowano dnia: 16 września 2025 22:42 Obejrzało: 3 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Rozumiem Pani sytuację. Skoro sprzedawca nie odpowiada i nie zrealizował zamówienia, a Pani odstąpiła od umowy, ma obowiązek zwrócić pieniądze. Proszę zebrać całą korespondencję, potwierdzenie zamówienia i płatności. Następnie proszę wysłać listem poleconym z potwierdzeniem odbioru ostateczne wezwanie do zapłaty, wyznaczając krótki termin (np. 7 dni) na zwrot pieniędzy. W wezwaniu proszę zagrozić skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego. Jeśli to nie pomoże, konieczne będzie złożenie pozwu o zapłatę do sądu. W takich sytuacjach często sprawę rozwiązuje wskazanie w mailu, że w przypadku braku realizacji zamówienia lub zwrotu pieniędzy zamierza Pani zgłosić fakt oszustwa na Policji (bo opisana sytuacja to klasyczny przypadek oszustwa opisanego w art. 286 Kodeksu karnego).

Odpowiedź nr 2 z dnia 17 września 2025 19:47 Zmodyfikowano dnia: 17 września 2025 19:47 Obejrzało: 2 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.