Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot.

Aktualnie mamy okres wakacyjny, co wiąże się ze zwiększoną mobilnością ludzi. Duża część osób udających się na wakacje korzysta z połączeń lotniczych z uwagi na szybkość przemieszczania się i wygodę. Niekiedy jednak nawet w komunikacji lotniczej zdarzają się utrudnienia skutkujące tym, że loty są opóźnione lub dochodzi do ich odwołania. Czy w takiej sytuacji pasażerowi przysługuje odszkodowanie ?

Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot .

Aktualnie obowiązujące przepisy (szczegółowo kwestię tą reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r) przewidują możliwość domagania się przez pasażera odszkodowania od przewoźnika w wypadku odwołania lub opóźnienia lotu, jeżeli opóźnienie to trwa co najmniej trzy godziny. Co przy tym istotne, w takich sytuacjach przepisy przewidują zryczałtowaną kwotę odszkodowania uzależnioną od długości lotu:

  • 250 EUR w przypadku wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;
  • 400 EUR w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;
  • 600 EUR w przypadku pozostałych lotów (wszystkich innych lotów niż określone powyżej).

Kiedy odszkodowanie nie przysługuje ?

Wskazać należy, iż odszkodowanie nie będzie przysługiwało jeżeli odwołanie lub opóźnienie lotu wynikało z przyczyn niezależnych od przewoźnika. Najczęściej będzie tu chodziło o warunki atmosferyczne, ale również inne nadzwyczajne okoliczności utrudniające lub uniemożliwiające realizację połączeń lotniczych. Takimi okolicznościami są np. klęski żywiołowe czy destabilizacja sytuacji politycznej w danym regionie.

Odszkodowanie nie będzie również przysługiwało w następujących sytuacjach:

  • gdy pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu co najmniej na dwa tygodnie przed planowym terminem;
  • gdy pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym terminem i jednocześnie zaoferowano mu zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed pierwotnie planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po pierwotnie planowym czasie przylotu;
  • gdy pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i jednocześnie zaoferowano mu zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed pierwotnie planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po pierwotnie planowym czasie przylotu.

Zaznaczyć należy, iż w dwóch ostatnich przypadkach zwolnienie przewoźnika z obowiązku zapłaty odszkodowania nie jest uzależnione od skorzystania przez pasażera z proponowanego mu innego połączenia lotniczego- wystarczy sam fakt jego zaoferowania.

Jak dochodzić należnego odszkodowania ?

Jeżeli doszło do odwołania lub opóźnienia lotu za które odpowiada przewoźnik i nie wystąpiły przy tym okoliczności zwalniające przewoźnika z odpowiedzialności, to pasażer może wystąpić z roszczeniem o odszkodowanie. W takiej sytuacji pierwszym krokiem powinno być skierowanie do przewoźnika reklamacji wraz z wezwaniem do zapłaty. Jeżeli przewoźnik odmówi zapłaty odszkodowania, należy wystąpić na drogę sądową.

Odszkodowania Bielsko-Biała.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani zasięgnięciem opinii prawnej lub powierzeniem prowadzenia sprawy o odszkodowanie w Bielsku-Białej lub okolicy zapraszam do kontaktu przez moją stronę internetową . Zapraszam również do zapoznania się z innymi wpisami zamieszczonymi na moim blogu .

Autorem wpisu jest adwokat Wojciech Nowak prowadzący kancelarię adwokacką w Bielsku-Białej.