Lot, który wykupiłeś został odwołany?

Pasażerowi, czyli osobie posiadającej rezerwację i miejsce na dany lot, przysługuje według jej wyboru:

– zwrot kosztów biletu lub

– lot powrotny do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie lub

-zmiana planu podróży, na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie lub w późniejszym dogodnym terminie, w zależności od dostępności wolnych miejsc.

Oprócz tego, jako pasażer masz prawo do:

– opieki (czyli bezpłatnych napoi i posiłków oraz bezpłatnej możliwości kontaktu, a gdy nowy lot planowany jest dopiero następnego dnia także masz prawo do zakwaterowania i transportu) oraz

– odszkodowania w zryczałtowanej wysokości od 250 do 600 euro w zależności od długości lotu.

ALE

Odszkodowanie nie przysługuje jeżeli:

– zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu lub

– zostałeś poinformowany o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano Ci zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu lub

– zostałeś poinformowany o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano Ci zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

Przewoźnik może pomniejszyć odszkodowanie o 50 % jeżeli zaoferował Ci alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza planowego pierwotnie czasu przylotu o dwie do czterech godzin (w zależności od długości lotu).

Żądanie wypłaty odszkodowania powinieneś zgłosić na formularzu reklamacyjnym przewoźnika lub wysyłając do niego pisemną reklamacje/ wezwanie.

Jeżeli przewoźnik lotniczy w czasie 30 dni nie uwzględni Twoich żądań możesz:

  • wnieść pozew do sądu cywilnego, żądając zapłaty albo
  • dochodzić swoich praw przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Nie zwlekaj roszczenie przedawnia się po upływie roku od kiedy przewóz miał być wykonany (uchwała SN sygn. akt: III CZP 111/16).

Gdy poniosłeś dodatkowe koszty np. nie dojechałeś na ważne spotkanie, od którego zależała Twoja przyszłość zawodowa, straciłeś możliwość pobytu na wakacjach w opłaconym hotelu, a koszty tej szkody przewyższają zryczałtowane odszkodowanie wypłacone przez przewoźnika, możesz żądać dalszego odszkodowania.

Napisz do mnie, z chęcią Ci pomogę.