Wypowiedzenie umowy kredytowej. Umowa kredytu gotówkowego.

Pytanie z dnia 06 czerwca

Dzień dobry,
Bank wypowiedział mi umowę kredytu gotówkowego (konsumenckiego) z datą 5 czerwca 2025 r., wskazując jako powód brak spłaty raty do dnia 30 maja 2025 r. Tymczasem 4 czerwca skontaktował się ze mną przedstawiciel firmy windykacyjnej, reprezentującej bank, i ustalił nowy termin spłaty – do dnia 9 czerwca 2025 r.
W ramach rozmowy zadeklarowałem spłatę ok. 1000 zł (czyli całej trzeciej raty i części drugiej), co oznaczałoby, że pozostałaby zaległość w wysokości ok. 1,5 raty.

Nie zostałem poinformowany, że brak natychmiastowej spłaty całych dwóch rat do dnia 4 czerwca będzie skutkował wypowiedzeniem. Gdybym taką informację otrzymał, dokonałbym spłaty od razu.

W związku z powyższym mam pytania:

Czy wypowiedzenie można uznać za nieskuteczne, skoro bank ustalił nowy termin spłaty po upływie pierwotnego terminu?

Czy można dochodzić odszkodowania lub zadośćuczynienia, nawet jeśli bank cofnie wypowiedzenie?

Czy tego typu działanie może być podstawą do obniżenia kosztów kredytu lub zastosowania sankcji kredytu darmowego (w razie wykrycia błędów formalnych)?

Chciałbym rozważyć powierzenie sprawy kancelarii – preferuję rozliczenie za sukces lub model mieszany.

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Dzień dobry, kancelaria windykacyjna nie mogła ustalić nowego terminu spłaty, bo jej upoważnienie z pewnością ograniczało się do windykacji, a nie negocjowania warunków kredytu. Jeśli zaś chodzi o wypowiedzenie, to trzeba zweryfikować czy bank spełnił wymogi prawa bankowego w zakresie jego złożenia. Jeśli nie- będzie ono nieważne. Jeśli takie wymogi zostały spełnione, wypowiedzenie będzie ważne i trzeba będzie spróbować zawrzeć z bankiem ugodę. Pozdrawiam, adwokat Bernadetta Parusińska- Ulewicz adwokat@kancelariaulewicz.pl tel.: 663-182-634

Odpowiedź nr 1 z dnia 6 czerwca 2025 14:09 Zmodyfikowano dnia: 6 czerwca 2025 14:09 Obejrzało: 41 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry, Opisuje Pan sytuację, w której bank wypowiedział umowę kredytu konsumenckiego, mimo że prowadził z Panem negocjacje w dobrej wierze po terminie, a także nie poinformował jednoznacznie o skutkach braku spłaty. Poniżej udzielam odpowiedzi na Pana pytania, a także wskazuję możliwe kierunki działania. 1. Czy wypowiedzenie można uznać za nieskuteczne? Tak – istnieją podstawy do uznania wypowiedzenia za nieskuteczne lub nadużycie prawa, jeśli: Bank prowadził dalsze negocjacje i ustalił nowy termin spłaty po dniu, w którym formalnie wypowiedział umowę. Nie poinformował Pana wyraźnie o skutkach braku spłaty w określonym terminie, a zatem naruszył obowiązki informacyjne z art. 75c ustawy Prawo bankowe i art. 30–31 ustawy o kredycie konsumenckim. Zgodnie z orzecznictwem, działanie sprzeczne z zasadą lojalności kontraktowej (np. kontynuowanie rozmów i ustalanie nowych warunków po rzekomym wypowiedzeniu) może prowadzić do uznania wypowiedzenia za bezskuteczne (zob. m.in. wyrok SN z 4.12.2019 r., I CSK 511/18). 2. Czy można dochodzić odszkodowania lub zadośćuczynienia, nawet jeśli bank cofnie wypowiedzenie? W pewnych sytuacjach – tak, zwłaszcza jeśli: Wypowiedzenie zostało użyte jako środek nacisku, powodując szkody po stronie kredytobiorcy (np. utrata zdolności kredytowej, stres, koszty windykacji). Bank działał nielojalnie lub niezgodnie z przepisami, np. przekazał dane do BIK lub firmy windykacyjnej bez podstawy. Można wówczas rozważyć: skargę do Rzecznika Finansowego, pozew cywilny o zadośćuczynienie lub odszkodowanie (art. 415 k.c. i 471 k.c.). 3. Czy może mieć zastosowanie sankcja kredytu darmowego (SKD)? Tak, jeśli wykryte zostaną błędy formalne, np.: Brak informacji wymaganych w umowie lub formularzu informacyjnym, Błędne RRSO lub niewłaściwie podane koszty, Brak prawidłowego wezwania do zapłaty zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o kredycie konsumenckim – m.in. wezwania, w którym wyznacza się 30 dni na spłatę z zagrożeniem wypowiedzenia. W takim wypadku może Pan złożyć oświadczenie o skorzystaniu z sankcji kredytu darmowego – co oznacza, że zwraca Pan tylko kapitał bez odsetek i kosztów dodatkowych. 4. Powierzenie sprawy kancelarii – warunki współpracy Moja kancelaria może zająć się sprawą w modelu: sukcesowym (wynagrodzenie za rezultat) – np. w przypadku odzyskania środków lub umorzenia roszczenia, mieszanym – niewielka opłata wstępna i dalsze wynagrodzenie zależne od efektu. Oferuję również audyt umowy kredytowej pod kątem błędów formalnych, możliwości SKD, a także sporządzenie: pisma do banku o cofnięcie wypowiedzenia, reklamacji i skargi do Rzecznika Finansowego, pozwu o ustalenie bezskuteczności wypowiedzenia lub naruszenia Pana dóbr. 📞 W razie zainteresowania pomocą – zapraszam do kontaktu pod numerem 507 437 019. Wstępna analiza dokumentów (umowy, wypowiedzenia, korespondencji) – bezpłatna.

Odpowiedź nr 2 z dnia 6 czerwca 2025 14:28 Zmodyfikowano dnia: 6 czerwca 2025 14:28 Obejrzało: 41 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Czasami bywa tak, że wypowiedzenie jest warunkowe, czyli bank pisze tak: wypowiadam umowę, ale jeśli spłacisz do dnia X, to wypowiedzenie jest nieskuteczne. Konieczna analiza dokumentów.

Odpowiedź nr 3 z dnia 9 czerwca 2025 09:31 Zmodyfikowano dnia: 9 czerwca 2025 09:31 Obejrzało: 11 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.