Kiedy kupujący auto może domagać się unieważnienia umowy kupna?

Pytanie z dnia 18 lipca

Witam,

kilka dni temu sprzedałem samochód w którym występowały błędy i problemy w pracy silnika.

Kupujący o problemach z działaniem był informowany w rozmowie telefonicznej podczas umawiania oględzin samochodu oraz podczas oględzin i jazdy testowej (występowała kontrolka z błędem). Oglądając samochód przekazałem, że według mechanika możliwą przyczyną błędów będzie wadliwa przepustnica, ale jest to do sprawdzenia. Sam podczas oględzin oferowałem możliwość sprawdzenia samochodu na wybranej przez Kupującego stacji diagnostycznej w okolicy z czego Kupujący nie skorzystał. Teraz twierdzi, że po odczytaniu błędów z komputera koszty naprawy są wyższe niż myślał. Kupujący był z kolegą który "zaglądał pod maskę" i nic nie znalazł. Cena samochodu została obniżona o 900 zł względem ceny z ogłoszenia ze względu na potrzeby usunięcia usterki.

4 dni po zakupie samochodu Kupujący odzywa się, że koszt naprawy to będzie według jego mechanika około 6 tysięcy złotych i co ja na to (nie miałem pojęcia z czego tak na prawdę wynika błąd i jakie są potencjalne koszty naprawy).

W umowie kupna sprzedaży mam zawarte, że w samochodzie występuje błąd, czego kupujący nie kwestionował i akceptował:

Kupujący oświadcza, że:
- podpisując niniejszą umowę, potwierdza odbiór pojazdu,
- stan techniczny pojazdu, określonego w §1 jest mu znany i nie będzie z tego tytułu występował z żadnymi roszczeniami wobec Sprzedającego,
- został poinformowany o występujących błędach w komputerze pojazdu, które objawiają się falowaniem obrotów podczas uruchamiania zimnego silnika,
kontrolka błędu była wyświetlona przy oględzinach pojazdu,
- miał możliwość weryfikacji stanu technicznego pojazdu w wybranej przez siebie stacji diagnostycznej na terenie miasta -------- lub okolic,
- przejmuje pełną odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania wynikające z użytkowania pojazdu od dnia zawarcia niniejszej umowy,
- zobowiązuje się do przerejestrowania pojazdu na siebie w terminie 30 dni od daty zawarcia niniejszej umowy i ponosi wszelkie konsekwencje związane z nie dochowaniem tego obowiązku,


Kupujący grozi sądem jako że sprzedałem wadliwy pojazd o czym nie wiedział. Przed pierwszą informacją ze strony Kupującego dokonywali jakiś napraw / wymian elementów, co nie przyniosło pozytywnych rezultatów.


Co powinienem zrobić w takiej sytuacji? Czy muszę zgadzać się na zwrot pojazdu lub obniżenie jego ceny?

Dzień dobry, do udzielenia porady niezbędne jest przeanalizowanie całej umowy sprzedaży i ogłoszenia oraz ustalenie dokładnego stanu faktycznego w tym jaka dokładnie wada w samochodzie występuje. Pozdrawiam adwokat Bernadetta Parusińska- Ulewicz adwokat@kancelariaulewicz.pl tel.: 663-182-634

Odpowiedź nr 1 z dnia 21 lipca 2025 15:15 Zmodyfikowano dnia: 21 lipca 2025 15:15 Obejrzało: 16 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Dzień dobry. Analizy wymaga pełna treść zawartej pomiędzy stronami umowy. Następnie należy przeanalizować, jaka usterka tego samochodu została wykryta przez kupującego, a o jakiej usterce był informowany przed zakupem. Z poważaniem, adwokat Katarzyna Zalewska

Odpowiedź nr 2 z dnia 22 lipca 2025 09:20 Zmodyfikowano dnia: 22 lipca 2025 09:20 Obejrzało: 11 osób

Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?

Nie udało się wysłać odpowiedzi.

Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź

Jeśli jesteś prawnikiem zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.