Kiedy kupujący auto może domagać się unieważnienia umowy kupna?
Pytanie z dnia 18 lipca
Witam,
kilka dni temu sprzedałem samochód w którym występowały błędy i problemy w pracy silnika.
Kupujący o problemach z działaniem był informowany w rozmowie telefonicznej podczas umawiania oględzin samochodu oraz podczas oględzin i jazdy testowej (występowała kontrolka z błędem). Oglądając samochód przekazałem, że według mechanika możliwą przyczyną błędów będzie wadliwa przepustnica, ale jest to do sprawdzenia. Sam podczas oględzin oferowałem możliwość sprawdzenia samochodu na wybranej przez Kupującego stacji diagnostycznej w okolicy z czego Kupujący nie skorzystał. Teraz twierdzi, że po odczytaniu błędów z komputera koszty naprawy są wyższe niż myślał. Kupujący był z kolegą który "zaglądał pod maskę" i nic nie znalazł. Cena samochodu została obniżona o 900 zł względem ceny z ogłoszenia ze względu na potrzeby usunięcia usterki.
4 dni po zakupie samochodu Kupujący odzywa się, że koszt naprawy to będzie według jego mechanika około 6 tysięcy złotych i co ja na to (nie miałem pojęcia z czego tak na prawdę wynika błąd i jakie są potencjalne koszty naprawy).
W umowie kupna sprzedaży mam zawarte, że w samochodzie występuje błąd, czego kupujący nie kwestionował i akceptował:
Kupujący oświadcza, że:
- podpisując niniejszą umowę, potwierdza odbiór pojazdu,
- stan techniczny pojazdu, określonego w §1 jest mu znany i nie będzie z tego tytułu występował z żadnymi roszczeniami wobec Sprzedającego,
- został poinformowany o występujących błędach w komputerze pojazdu, które objawiają się falowaniem obrotów podczas uruchamiania zimnego silnika,
kontrolka błędu była wyświetlona przy oględzinach pojazdu,
- miał możliwość weryfikacji stanu technicznego pojazdu w wybranej przez siebie stacji diagnostycznej na terenie miasta -------- lub okolic,
- przejmuje pełną odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania wynikające z użytkowania pojazdu od dnia zawarcia niniejszej umowy,
- zobowiązuje się do przerejestrowania pojazdu na siebie w terminie 30 dni od daty zawarcia niniejszej umowy i ponosi wszelkie konsekwencje związane z nie dochowaniem tego obowiązku,
Kupujący grozi sądem jako że sprzedałem wadliwy pojazd o czym nie wiedział. Przed pierwszą informacją ze strony Kupującego dokonywali jakiś napraw / wymian elementów, co nie przyniosło pozytywnych rezultatów.
Co powinienem zrobić w takiej sytuacji? Czy muszę zgadzać się na zwrot pojazdu lub obniżenie jego ceny?
Bernadetta Parusińska- Ulewicz Adwokat (Od 2007)
Kancelaria Adwokacka Bernadetta Parusińska- Ulewicz
Gen. Z. Sadowskiego 8/40, 71-213 Szczecin
Dzień dobry, do udzielenia porady niezbędne jest przeanalizowanie całej umowy sprzedaży i ogłoszenia oraz ustalenie dokładnego stanu faktycznego w tym jaka dokładnie wada w samochodzie występuje. Pozdrawiam adwokat Bernadetta Parusińska- Ulewicz adwokat@kancelariaulewicz.pl tel.: 663-182-634
Podziękowałeś prawnikowi
Katarzyna Zalewska Adwokat (Od 2023)
Kancelaria Adwokacka Adwokat Katarzyna Zalewska
Gen. Józefa Bema 11 lok. 82, 15-369 Białystok
Dzień dobry. Analizy wymaga pełna treść zawartej pomiędzy stronami umowy. Następnie należy przeanalizować, jaka usterka tego samochodu została wykryta przez kupującego, a o jakiej usterce był informowany przed zakupem. Z poważaniem, adwokat Katarzyna Zalewska
Podziękowałeś prawnikowi

Chcę dodać odpowiedź
Jeśli jesteś prawnikiem
zaloguj się by odpowiedzieć temu
klientowi
Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem
poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.