Odszkodowanie od biura podróży – jak dochodzić swoich praw?
Odszkodowanie od biura podróży – jak skutecznie dochodzić swoich praw?
Podróżowanie powinno być czasem odpoczynku i relaksu, wolnym od nieprzewidzianych komplikacji. Niemniej jednak, nawet najlepsze przygotowania nie gwarantują, że hotel wybrany z katalogu biura podróży rzeczywiście spełni wszystkie deklarowane standardy. Może się okazać, że rzeczywistość odbiega od przedstawionej oferty – od niesatysfakcjonującej jakości posiłków, przez znaczne oddalenie plaży, aż po obecność insektów w pokoju. Warto zatem znać procedury umożliwiające skuteczne dochodzenie roszczeń za wszelkie uchybienia względem umowy . – r. pr. Karol Borkowski
Zakres odpowiedzialności biura podróży – dochodzenie swoich praw
Pierwszym krokiem jest dokładna analiza tego, za co biuro podróży ponosi odpowiedzialność. Zakres ten obejmuje szeroki wachlarz kwestii, w tym warunki zakwaterowania. Może dotyczyć przydzielenia pokoju niespełniającego wymogów zawartych w umowie – np. o niewłaściwej liczbie łóżek, powierzchni mniejszej niż deklarowana, obniżonym standardzie obiektu, niesprawnej klimatyzacji, czy niezgodnym z ofertą widoku z okna. Ponadto, istotnym aspektem jest poziom hałasu w okolicy hotelu oraz utrzymanie higieny i czystości – zaniedbane pokoje, rzadko wymieniane ręczniki czy, co zdarza się nawet w nowo otwartych obiektach, obecność pleśni lub grzyba w łazience.
Aby skutecznie dochodzić swoich praw i uzyskać rekompensatę, warto podjąć odpowiednie kroki natychmiast po wykryciu niezgodności, zachowując dokumentację fotograficzną oraz zgłaszając problem organizatorowi wyjazdu.
Prawa podróżnych w zakresie jakości usług turystycznych, a odszkodowanie od biura podróży – dochodzenie swoich praw
Jednym z istotnych elementów każdej imprezy turystycznej jest jakość oferowanego wyżywienia. W przypadku wykupienia pakietu obejmującego śniadania i obiadokolacje, podróżni mają prawo oczekiwać różnorodności posiłków oraz ich podania na nienagannie czystych naczyniach.
Nie mniej istotne jest zapewnienie bezpieczeństwa bagażu oraz rzeczy osobistych na terenie hotelu. W sytuacji zaginięcia plecaka, torebki czy innych przedmiotów, biuro podróży co do zasady ponosi odpowiedzialność za rekompensatę wynikłych strat.
Zakres odpowiedzialności biura podróży
Katalog obowiązków organizatora turystyki jest rozległy i otwarty, dlatego tak istotne jest dokładne zapoznanie się z ofertą przed rozpoczęciem podróży. Pozwoli to uniknąć nieporozumień oraz ułatwi natychmiastowe zgłaszanie uchybień względem zawartej umowy.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości obowiązkiem turysty jest ich zgłoszenie. Odpowiedzialność biura podróży zależy w głównej mierze od faktu oficjalnego zgłoszenia uchybień przez podróżnego, co daje organizatorowi możliwość ich skorygowania.
Procedura zgłaszania nieprawidłowości a dochodzenie swoich praw
Zastrzeżenia należy zgłaszać rezydentowi – przedstawicielowi biura podróży obecnemu w hotelu. Niektóre biura w umowach wskazują alternatywne formy komunikacji, np. za pośrednictwem czatu. Niezwykle ważne jest również odpowiednie udokumentowanie zgłoszenia, ponieważ w ewentualnym postępowaniu sądowym kluczową kwestią będzie potwierdzenie jego dokonania. Dlatego najlepiej złożyć reklamację na piśmie, wraz z pokwitowaniem jej przyjęcia przez rezydenta. Zgłoszenie jedynie ustne lub telefoniczne może utrudnić dochodzenie roszczeń.
Należy pamiętać, że niewyrażenie zastrzeżeń co do jakości usług w trakcie pobytu może skutkować brakiem możliwości złożenia reklamacji po powrocie. Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, art. 48 ust. 2: „Podróżny zawiadamia organizatora turystyki niezwłocznie, w miarę możliwości…” .
Reklamacje usług turystycznych – aspekty prawne
Warto przywołać wyrok Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ (sygn. akt XIV C 850/20), w którym jednoznacznie wskazano, że brak zgłoszenia reklamacji w trakcie trwania imprezy turystycznej skutkuje niemożnością usunięcia nieprawidłowości przez organizatora. W konsekwencji roszczenie podróżnego zostało oddalone, a sąd zasądził jedynie część żądanej kwoty dotyczącej niedogodności zgłoszonych niezwłocznie rezydentowi.
Obowiązek organizatora w zakresie usunięcia niezgodności
Po zgłoszeniu uchybień organizator turystyki zobowiązany jest do ich usunięcia w terminie dostosowanym do specyfiki danej sprawy – np. poprzez zmianę pokoju hotelowego. Co istotne, termin ten ustala podróżny. W przypadku braku reakcji ze strony organizatora w wyznaczonym czasie turysta może samodzielnie podjąć działania naprawcze i wystąpić o zwrot poniesionych kosztów. Jeśli organizator odmówi usunięcia niezgodności, wyznaczenie terminu przez podróżnego nie jest wymagane.
Dochodzenie roszczeń po zakończeniu wyjazdu – odszkodowanie od biura podróży
Odszkodowanie od biura podróży – jak dochodzić swoich praw? Podróżni, którzy zgłosili reklamacje podczas trwania wyjazdu, mogą dochodzić odszkodowania również po jego zakończeniu. Roszczenia tego typu przedawniają się po trzech latach . W celu oszacowania wysokości odszkodowania warto posiłkować się tabelą frankfurcką , która pozwala na orientacyjne wycenienie doznanych niedogodności. Choć tabela ta nie ma mocy wiążącej, jest często wykorzystywana przez sądy jako praktyczne narzędzie wspomagające proces orzekania. Można ją znaleźć na stronie UOKiK .
Reklamacja i spór sądowy – złożony proces
Proces reklamacyjny, a tym bardziej postępowanie sądowe przeciwko organizatorowi imprezy turystycznej, może okazać się skomplikowane. Kluczowe jest prawidłowe przeprowadzenie postępowania dowodowego, dlatego warto rozważyć skorzystanie z pomocy radcy prawnego lub adwokata , co może zwiększyć szanse na skuteczne dochodzenie roszczeń. Zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią: Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Samoszuk Borkowski s. c.
Zapraszamy do zapoznania się z innymi publikacjami Kancelarii na naszym blogu, gdzie omawiamy kwestię odszkodowania od linii lotniczych :
https://kancelariasamoszuk.pl/pl/aktualnosci/
https://kancelariaborkowski.pl/
https://www.linkedin.com/in/karol-borkowski-b80311190/
https://kancelariasamoszuk.pl/pl/odszkodowanie-od-biura-podrozy-jak-dochodzic-praw/
https://kancelariaborkowski.pl/odszkodowanie-od-biura-podrozy-%E2%80%93-jak-dochodzic-swoich-praw
r. pr. Karol Tomasz Borkowski
Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Samoszuk Borkowski s. c.